Queer w wielkim mieście I Orfeusz
Zapraszamy na gościnne pokazy spektakli dyplomowych osób reżyserskich Akademii Sztuk Teatralnym im. St. Wyspiańskiego w Krakowie: „Queer w wielkim mieście” (na Małej Scenie) oraz „Orfeusz” (na Dużej Scenie). Po spektaklach odbędzie się spotkanie z osobami twórczymi.
Na oba spektakle obowiązuje jeden bilet.
„Queer w wielkim mieście”
„Kraków – wielkie miasto wielkich możliwości. Czterech ultracute i trendy gejów spotyka się jak co wieczór na drinki, jedzenie, ploteczki i serwowanie absolutnej pizdy na mieście. Wielkie serwowanie. Jak to miasto. Wielkie miasto. Informatyk Czarek, małomiasteczkowy nerd; makijażysta Mirek, ikona stylu i urody oraz Sam, wolny strzelec, bez przerwy zmieniający kierunki studiów. I ja, najzwyklejsza dziewczyna, artystyczna dusza bez życiowych i emocjonalnych zobowiązań, kochająca sztukę i życie – zresztą z wzajemnością…”
Jak mają się realia zachodnich społeczności queerowych do codzienności – tej prawdziwej i wyobrażonej – będącej udziałem młodych osób LGBTQ+ żyjących w polskich miastach? Czy odkrywanie własnej tożsamości po przeprowadzce z prowincji do centrum to proces, do którego jesteśmy przygotowani?
Spektakl „Queer w wielkim mieście” przedstawia Kraków jako prywatny Nowy Jork – miejsce, z którym rozpoczynające dorosłe życie młode osoby wiążą duże nadzieje, nie zawsze zdolne przetrwać próbę czasu. Dynamika tworzonej przez bohaterów mikro-społeczności odzwierciedla ich poszukiwania przynależności i tożsamości ponad stereotypami – zarówno tymi narzucanymi przez większościowe społeczeństwo, jak i przez nich samych.
Spektakl jest hetero friendly. TW: alkohol, narkotyki, wulgaryzmy
Reżyseria, tekst, dramaturgia: Filip Pawlik (on/ona/ono)
Dramaturgia: Krzysztof Wysłouch (on/jego)
Osoby aktorskie: Michał Badeński (on/jego) / IV r. Wydziału Aktorskiego (WA), Kacper Kujawa (on/jego) / IVr. WA, Dominik Olszański (on/jego) / IVr. WA, Krzysztof Wysłouch, Filip Pawlik / IVr. WRD
„Orfeusz”
Spektakl jest trawestacją mitu o Orfeuszu i Eurydyce. Porusza zagadnienia związane z kondycją artysty w świecie współczesnego teatru i jednocześnie bazuje na precedensie kastratów operowych. Wybór materiału wyjściowego jest nieprzypadkowy – opera „Orfeusz i Eurydyka” C.W. Glucka jest jednocześnie jedną z pierwszych w historii, w której jedna z ról została napisana z myślą o udziale kastrata. Ten fakt oraz historie zawarte w libretcie i oryginalnym micie stają się pretekstem do stawiania pytań o naturę zmagań ze światem sztuki.
Reżyseria: Anna Obszańska
Osoby aktorskie: Marek Bula, Aleksander Gałązka, Bartek Cwaliński, Magdalena Malik, Agata Jędrzejczak, Agnieszka Ferenc
Osoby twórcze spektaklu „Queer w wielkim mieście”
Filip Pawlik (on/ona/ono)
Rocznik 2000. Dumna Krzyżowianka, Świdniczanka i niebinarka. Studiuje reżyserię (specjalność: dramaturgia) na IV roku Wydziału Reżyserii i Dramaturgii w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Osoba autorska tekstów dostępnych na portalu Pracowni Dramaturgicznej. Podczas pandemii stworzył projekt muzyczny o nazwie „Tofifi”, w którym śpiewa o jedzeniu – szlagiery takie jak „Maczugi” czy „Pampuchy z sosem truskawkowym” są dostępne na YouTube. Asystent reżysera Jędrzeja Piaskowskiego i Huberta Sulimy przy spektaklu “Marzenia Polskie. Les rêves polonais” w Narodowym Starym Teatrze w Krakowie.
Krzysztof Wysłouch (on/jego, genderqueer)
Rocznik 2000. Pochodzi z Torunia, studiuje kulturoznawstwo na Uniwersytecie Jagiellońskim. W liceum zajmował się kierownictwem muzycznym szkolnych musicali, obecnie pisze wiersze, poezję śpiewaną i kameralny pop. Występuje na slamach poetyckich i w domach kultury. Realizuje się jako instagramowy nanocelebryta. Publikował w magazynach „Szajn”, „Szpol”, „Meakultura” i „KONTENT”. YouTube: Helegris
Dusiek Olszański (on/jego, genderqueer)
Rocznik 2000. Osoba studencka IV roku Wydziału Aktorskiego w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Oprócz aktorstwa zajmuje się tańcem – szczególnie waackingiem, voguingiem oraz technikami tańca współczesnego.
Kacper Kujawa (on/jego)
Rocznik 2000. Student IV roku Wydziału Aktorskiego w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W 2017 roku debiutował na deskach Teatru Polskiego w Poznaniu. Obecnie gra w Teatrze AST w spektaklu dyplomowym „Anioły w Ameryce” w reż. Michała Borczucha oraz w spektaklach Teatru Barakah w Krakowie.
Michał Badeński (on/jego)
Rocznik 1995. Student IV roku Wydziału Aktorskiego w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. Miłośnik filmu i podróży górskich. Zawód wyuczony – lekarz. W grudniu 2022 zadebiutował w Teatrze Ludowym w Krakowie w musicalu „Ballady i Romanse. Horror School Musical” w reżyserii Ewy Rucińskiej. W tym sezonie teatralnym można oglądać go w przedstawieniu dyplomowym „Anioły w Ameryce” w reż. Michała Borczucha. Pochodzi z Wałbrzycha, nie żałuje.
Autorka i reżyserka spektaklu „Orfeusz”, Anna Obszańska:
Rocznik ‘96. Studentka IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu oraz absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W roku 2017 była stypendystką prestiżowego Folkwang Universitat der Kunst w Essen (Niemcy). Występowała w spektaklu dyplomowym „CPH4” w choreografii Jacka Łumińskiego oraz „Hen. O końcu” w reżyserii Macieja Podstawnego. Aktorka oraz asystentka reżyserki Magdaleny Miklasz przy spektaklu „Piotruś Pan i Jakub Hak” (Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie).
Jako choreografka współpracowała z Maciejem Podstawnym, Piotrem Pacześniakiem oraz Szymonem Kaczmarkiem. Laureatka Nagrody Głównej 12. Forum Młodej Reżyserii, nagrody ZASP dla najlepszej reżyserki oraz nagrody Rezydencji Scena Nowe Sytuacje w Teatrze Współczesnym w Szczecinie. Reżyserka spektaklu „Carmen”w Teatrze Nowym w Łodzi.