Amatorki
Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie
„W uczuciu miłości nie ma nic nadnaturalnego, przeciwnie, przejawia się ono w postaci całego szeregu zjawisk zupełnie naturalnych, jakkolwiek zakochani nie chcą się z tem zgodzić. Mózg człowieka zawiera w sobie główny płciowy (seksualny) centr, od którego zależą centry drugorzędne, znajdujące się w mleczu pacierzowym, ale i centr główny, który swoim porządkiem ulega wpływowi pobudek, działających na mlecz pacierzowy. U natur wrażliwych i u ludzi z próżnym, niczem nie zajętym umysłem, centr płciowy wywiera gnębiący, niekiedy nawet tyranizujący wpływ na całe ich istnienie. Wpływa on na ich rozsądek i wyobraźnię, pobudza w nich koncepcje, należące do sfery erotycznej i skierowywa całą ich czynność mózgową do jednego celu; on ją seksualnie paraliżuje. Będąc pobudzaną przez centr płciowy, cała czynność mózgowa osobnika skupia się na istocie kochanej, którą się widzi i uważa nie za taką, jaka jest w istocie, ale taką, jaka być powinna. Przedmiotem naszej miłości jest więc nic innego jak… manekin, ubrany i udrapowany podług naszego gustu.”
cytat za: „Miłość”, tł. W.L., wyd. Warszawa 1903; fragment dzieła „Paradoxe” Maxa Simona Nordau (1849-1923) – węgierskiego filozofa i lekarza żydowskiego pochodzenia wyd. Paryż 1885
Na ile podejmowane przez nas życiowe wybory mogą mieć autonomiczny charakter, a na ile są tylko odbiciem reguł i klisz zaserwowanych przez zastaną rzeczywistość? Czy w ogóle możliwa jest wolność w bezkompromisowym podejmowaniu walki o realizację osobistych marzeń? Czy można „zawiesić” dążenie do realizacji samego siebie na życiowym partnerze, który w tej relacji z elementu dopełniającego może stać się ubezwłasnowolnionym zakładnikiem tych pragnień?
Gęsta, łamiąca schematy proza austriackiej pisarki zaliczanej do grona najważniejszych współczesnych autorów obszaru języka niemieckiego, uhonorowanej nagrodą Nobla za demaskowanie absurdalności stereotypów społecznych i ich ujarzmiającej mocy – stała się materiałem do stworzenia opowieści o młodych ludziach wchodzących w dorosłe życie, o lękach i nadziejach związanych z tym momentem.
AMATORKI wg powieści Elfriede Jelinek w przekładzie Anny Majkiewicz, Joanny Ziemskiej
Kreacja zbiorowa pod opieką pedagogiczną Pawła Miśkiewicza
Inscenizacja: Paweł Miśkiewicz
Asystentki: Aurora Lipartowska (IV r. WA), Nina Potapowicz (IV r. WA) oraz Klaudia Gębska (III r. WRD)
Kostiumy: Hanka Podraza
Muzyka: Rafał Mazur i Jakub Nowak (perkusja)
oraz HEINZTRIO: Miłosz Markiewicz (klarnet), Michał Jan Meller(trąbka), Jan Cięciara (gitara)
Choreografia: Anna Obszańska
Przygotowanie wokalne: Justyna Motylska
Zdjęcia: Klaudyna Schubert
Animacje: Kuba Kotynia
Obsada:
BRIGITTE – Michalina Jakubiak, Nina Potapowicz, Zuzanna Woźniak
HEINZ – Jan Cięciara, Miłosz Markiewicz, Michał Jan Meller
PAULA – Aurora Lipartowska, Olga Wojtkowiak
ERICH – Jakub Cięciwa, Paweł Kruszelnicki
SUZI – Dusiek Olszański
Premiera: 26 stycznia 2024, godz. 18:30
Kategoria wiekowa: od 18. roku życia
czas trwania: 3 h 10 min. (1 przerwa)