Wielki teatr świata
Autor
Pedro Calderón de la Barca
Przekład
Leszek Biały
Reżyseria
Cezary Tomaszewski
Dramaturgia
Aldona Kopkiewicz
Scenografia | kostiumy
Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży
Reżyseria światła
Jędrzej Jęcikowski
Przygotowanie wokalne
Adam Rymarz
Nagranie podkładów muzycznych
Sylwia Michalik
Nagranie audio
Vadim Radishevskiy
Asystentka reżysera | inspicjentka
Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna
Ola Jasionowska
Premiera
7 stycznia 2022 roku, Duża Scena
Występują:
Jolanta Jackowska
Malwina Jelistratow
Agnieszka Korzeniowska
Halszka Lehman
Aleksandra Posielężna (gościnnie)
Paweł Kos
Michał Kruk
Konrad Michalak
Adam Mortas
Krzysztof Pyziak
Damian Sosnowski
Bartosz Turzyński
O spektaklu
Program spektaklu do pobrania w formacie pdf.
„Muzyczna farsa”, „niemoralny moralitet”, „złośliwa i przewrotna groteska”, „slapstickowy musical”, „misterium uliczne”, „propagandowy raj”, „niekończąca się parada wykonów”… Barokowy dramat religijny Pedra Calderóna de la Barki jest dziełem dalekim od religijnej powagi i moralnej jednoznaczności.
Autor, nie stroniąc od przewrotnego dowcipu, a nawet złośliwości, docieka głębszych sensów, sięgając po uniwersalny motyw teatru świata, w którym ludzie są tylko trybami ziemsko-niebiańskiej maszynerii; aktorami spektaklu „w dekoracjach, przy świetle, w kostiumie”, w którym role rozdaje Bóg. Dogmaty wiary i ludzkie cechy są tu alegorycznie ucieleśniane przez bohaterów.
Autos sacramentales miały ubarwiać obchody święta Bożego Ciała i wspierać ewangelizację niepiśmiennego ludu. Dziś powiedzielibyśmy o nich: wysokobudżetowe; zdobne kostiumy, dymy, ognie, rozbudowane mobilne scenografie, duchy, pioruny i wzburzone morza upodabniały widowiska do współczesnych koncertów gwiazd. Wszystko po to, by zadowolić głodny wrażeń tłum i jednocześnie edukować go, jak moralnie się prowadzić.
Jak interpretować je współcześnie? Co wspólnego ma teatr świata, organizowany według boskiego porządku, z teatrem kapitalistycznie nastawionym na zysk? Kto przydziela role i jaki mamy wpływ na scenariusz? Na ile różna jest wizja końca świata, płonącego w ogniu piekielnym, od tej w ogniu lasów Amazonii? Czy w staroświeckim obrazie zasad moralnych i magii teatru możemy jeszcze odnaleźć coś, co i nam, współczesnym i wątpiącym, mimo obiektywnych zagrożeń i ludzkich niedoskonałości – mogłoby pomóc cieszyć się życiem?
W interpretacji reżysera calderonowski Autor jest jak Jeff Bezos, Elon Musk czy Richard Branson: twórca imperium, na które w samozachwycie spogląda z góry – z Nieba, krawędzi kosmosu czy VSS Unity. Cezary Tomaszewski pozostaje daleki od nabożności, a jego podejście do sztuki jest wypełnione błyskotliwym humorem. Jak mówi: teatr nie jest świętą krową – ani narzędziem „odchamiania”, ani perorą z ambony.
Autorski program do spektaklu, a właściwie frapującą rozprawkę filozoficzną i historyczno-literacką, podlaną obficie absurdem i groteską, spisał Dominik Frosztęga. W programie także quiz, w którym nic nie można wygrać, a pytania są niepoprawne. Wszystko to bowiem – cały ten nasz żywot na ziemskim padole – obiecanki-cacanki. Role zostały rozdane. I „o grę idzie, nie o samo życie”. LINK DO PROGRAMU.
Spektakl dozwolony od lat 16
czas trwania: 1 godzina i 50 minut
Zdjęcia
Recenzje
Outsiderzy idą do nieba
Anna Pajęcka - CzasKultury
Porozdawane role
Piotr Olkusz - teatralny.pl
YOU BETTER WORK, BITCH!
Marta Zdanowska - Miej Miejsce
Bez wyjścia
Stanisław Godlewski - didaskalia.pl