Wielki teatr świata

Autor

Pedro Calderón de la Barca

Przekład

Leszek Biały

Reżyseria

Cezary Tomaszewski

Dramaturgia

Aldona Kopkiewicz

Scenografia i kostiumy

Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży

Reżyseria światła

Jędrzej Jęcikowski

Przygotowanie wokalne

Adam Rymarz

Nagranie podkładów muzycznych

Sylwia Michalik

Nagranie audio

Vadim Radishevskiy

Asystentka reżysera/ inspicjentka

Agnieszka Choińska

premiera

7 stycznia 2022 r.

Występują:

Jolanta Jackowska

Malwina Jelistratow

Agnieszka Korzeniowska

Halszka Lehman

Aleksandra Posielężna

Paweł Kos

Michał Kruk

Konrad Michalak

Adam Mortas

Krzysztof Pyziak

Damian Sosnowski

Bartosz Turzyński

O spektaklu

Program spektaklu

Program spektaklu do pobrania w formacie pdf.

„Muzyczna farsa”, „niemoralny moralitet”, „złośliwa i przewrotna groteska”, „slapstickowy musical”, „misterium uliczne”, „propagandowy raj”, „niekończąca się parada wykonów”… Barokowy dramat religijny Pedra Calderóna de la Barki jest dziełem dalekim od religijnej powagi i moralnej jednoznaczności.

Autor, nie stroniąc od przewrotnego dowcipu, a nawet złośliwości, docieka głębszych sensów, sięgając po uniwersalny motyw teatru świata, w którym ludzie są tylko trybami ziemsko-niebiańskiej maszynerii; aktorami spektaklu „w dekoracjach, przy świetle, w kostiumie”, w którym role rozdaje Bóg. Dogmaty wiary i ludzkie cechy są tu alegorycznie ucieleśniane przez bohaterów.

Autos sacramentales miały ubarwiać obchody święta Bożego Ciała i wspierać ewangelizację niepiśmiennego ludu. Dziś powiedzielibyśmy o nich: wysokobudżetowe; zdobne kostiumy, dymy, ognie, rozbudowane mobilne scenografie, duchy, pioruny i wzburzone morza upodabniały widowiska do współczesnych koncertów gwiazd. Wszystko po to, by zadowolić głodny wrażeń tłum i jednocześnie edukować go, jak moralnie się prowadzić.

Jak interpretować je współcześnie? Co wspólnego ma teatr świata, organizowany według boskiego porządku, z teatrem kapitalistycznie nastawionym na zysk? Kto przydziela role i jaki mamy wpływ na scenariusz? Na ile różna jest wizja końca świata, płonącego w ogniu piekielnym, od tej w ogniu lasów Amazonii? Czy w staroświeckim obrazie zasad moralnych i magii teatru możemy jeszcze odnaleźć coś, co i nam, współczesnym i wątpiącym, mimo obiektywnych zagrożeń i ludzkich niedoskonałości – mogłoby pomóc cieszyć się życiem?

W interpretacji reżysera calderonowski Autor jest jak Jeff Bezos, Elon Musk czy Richard Branson: twórca imperium, na które w samozachwycie spogląda z góry – z Nieba, krawędzi kosmosu czy VSS Unity. Cezary Tomaszewski pozostaje daleki od nabożności, a jego podejście do sztuki jest wypełnione błyskotliwym humorem. Jak mówi: teatr nie jest świętą krową – ani narzędziem „odchamiania”, ani perorą z ambony.

Autorski program do spektaklu, a właściwie frapującą rozprawkę filozoficzną i historyczno-literacką, podlaną obficie absurdem i groteską, spisał Dominik Frosztęga. W programie także quiz, w którym nic nie można wygrać, a pytania są niepoprawne. Wszystko to bowiem – cały ten nasz żywot na ziemskim padole – obiecanki-cacanki. Role zostały rozdane. I „o grę idzie, nie o samo życie”. LINK DO PROGRAMU.

 

czas trwania: 1 godzina i 50 minut

Najbliższe spektakle

18.02.2022

Piątek

19:00

Wielki teatr świata

18.02.2022   pt   19:00

Duża Scena

więcejkup bilet

19.02.2022

Sobota

19:00

Wielki teatr świata

19.02.2022   sob   19:00

Duża Scena

więcejkup bilet

20.02.2022

Niedziela

19:00

Wielki teatr świata

20.02.2022   nie   19:00

Duża Scena

więcejkup bilet

02.04.2022

Sobota

19:00

Wielki teatr świata

02.04.2022   sob   19:00

Duża Scena

więcejkup bilet

03.04.2022

Niedziela

19:00

Wielki teatr świata

03.04.2022   nie   19:00

Duża Scena

więcejkup bilet

Recenzje

Outsiderzy idą do nieba

Anna Pajęcka - CzasKultury

Porozdawane role

Piotr Olkusz - teatralny.pl

Bądź z nami w kontakcie!

Zapisz się do newslettera Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, ul. Zachodnia 93, 90-402 w Łodzi w celu realizacji usługi newsletterowej obejmującej bieżące informowanie dotyczące repertuaru, nowości, sprzedaży biletów. Informacje na temat przetwarzania Pani/Pana danych osobowych dostępna jest na stronie Polityka Prywatności.