Wielki teatr świata

Spektakl archiwalny
Spektakl archiwalny

Autor

Pedro Calderón de la Barca

Przekład

Leszek Biały

Reżyseria

Cezary Tomaszewski

Dramaturgia

Aldona Kopkiewicz

Scenografia | kostiumy

Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży

Reżyseria światła

Jędrzej Jęcikowski

Przygotowanie wokalne

Adam Rymarz

Nagranie podkładów muzycznych

Sylwia Michalik

Nagranie audio

Vadim Radishevskiy

Asystentka reżysera | inspicjentka

Agnieszka Choińska

Identyfikacja graficzna

Ola Jasionowska

Premiera

7 stycznia 2022 roku, Duża Scena

Występują:

Jolanta Jackowska

Malwina Jelistratow

Agnieszka Korzeniowska

Halszka Lehman

Aleksandra Posielężna (gościnnie)

Paweł Kos

Michał Kruk

Konrad Michalak

Adam Mortas

Krzysztof Pyziak

Damian Sosnowski

Bartosz Turzyński

O spektaklu

Program spektaklu

Program spektaklu do pobrania w formacie pdf.


„Muzyczna farsa”, „niemoralny moralitet”, „złośliwa i przewrotna groteska”, „slapstickowy musical”, „misterium uliczne”, „propagandowy raj”, „niekończąca się parada wykonów”… Barokowy dramat religijny Pedra Calderóna de la Barki jest dziełem dalekim od religijnej powagi i moralnej jednoznaczności.

Autor, nie stroniąc od przewrotnego dowcipu, a nawet złośliwości, docieka głębszych sensów, sięgając po uniwersalny motyw teatru świata, w którym ludzie są tylko trybami ziemsko-niebiańskiej maszynerii; aktorami spektaklu „w dekoracjach, przy świetle, w kostiumie”, w którym role rozdaje Bóg. Dogmaty wiary i ludzkie cechy są tu alegorycznie ucieleśniane przez bohaterów.

Autos sacramentales miały ubarwiać obchody święta Bożego Ciała i wspierać ewangelizację niepiśmiennego ludu. Dziś powiedzielibyśmy o nich: wysokobudżetowe; zdobne kostiumy, dymy, ognie, rozbudowane mobilne scenografie, duchy, pioruny i wzburzone morza upodabniały widowiska do współczesnych koncertów gwiazd. Wszystko po to, by zadowolić głodny wrażeń tłum i jednocześnie edukować go, jak moralnie się prowadzić.

Jak interpretować je współcześnie? Co wspólnego ma teatr świata, organizowany według boskiego porządku, z teatrem kapitalistycznie nastawionym na zysk? Kto przydziela role i jaki mamy wpływ na scenariusz? Na ile różna jest wizja końca świata, płonącego w ogniu piekielnym, od tej w ogniu lasów Amazonii? Czy w staroświeckim obrazie zasad moralnych i magii teatru możemy jeszcze odnaleźć coś, co i nam, współczesnym i wątpiącym, mimo obiektywnych zagrożeń i ludzkich niedoskonałości – mogłoby pomóc cieszyć się życiem?

W interpretacji reżysera calderonowski Autor jest jak Jeff Bezos, Elon Musk czy Richard Branson: twórca imperium, na które w samozachwycie spogląda z góry – z Nieba, krawędzi kosmosu czy VSS Unity. Cezary Tomaszewski pozostaje daleki od nabożności, a jego podejście do sztuki jest wypełnione błyskotliwym humorem. Jak mówi: teatr nie jest świętą krową – ani narzędziem „odchamiania”, ani perorą z ambony.

Autorski program do spektaklu, a właściwie frapującą rozprawkę filozoficzną i historyczno-literacką, podlaną obficie absurdem i groteską, spisał Dominik Frosztęga. W programie także quiz, w którym nic nie można wygrać, a pytania są niepoprawne. Wszystko to bowiem – cały ten nasz żywot na ziemskim padole – obiecanki-cacanki. Role zostały rozdane. I „o grę idzie, nie o samo życie”. LINK DO PROGRAMU.

 

Spektakl dozwolony od lat 16

czas trwania: 1 godzina i 50 minut

Aktorzy

Jolanta Jackowska

Malwina Jelistratow

Agnieszka Korzeniowska

Halszka Lehman

Paweł Kos

Michał Kruk

Konrad Michalak

Adam Mortas

Krzysztof Pyziak

Damian Sosnowski

Bartosz Turzyński

Aleksandra Posielężna

Recenzje

Outsiderzy idą do nieba

Anna Pajęcka - CzasKultury

Porozdawane role

Piotr Olkusz - teatralny.pl

YOU BETTER WORK, BITCH!

Marta Zdanowska - Miej Miejsce

Bez wyjścia

Stanisław Godlewski - didaskalia.pl