Ludowa historia Polski
Autor
Adam Leszczyński
Reżyseria, opracowanie muzyczne
Piotr Pacześniak - AST Kraków
Dramaturgia, opracowanie tekstu
Wera Makowskx - AST Kraków
Video
Jagna Nawrocka - ASP Łódź
Scenografia i kostiumy
Anna Rogóż
Choreografia
Anna Obszańska AST Kraków
Kurator projektu „Nowy i Młodzi”
Remigiusz Brzyk
Inspicjentka
Hanna Molenda - Jaźwińska
Identyfikacja graficzna
Ola Jasionowska
Prapremiera
17 i 18 września 2021 r.
Występują:
Jolanta Jackowska (Pani, Mama Weroniki)
Halszka Lehman (Chłopka, Panna Młoda)
Przemysław Dąbrowski (Pan, Mieszczanin, Pan Młody)
Łukasz Gosławski (Stanisław Kościałkowski, Chłop)
Damian Sosnowski (Chłop)
O spektaklu
Historia Polski, jaką znamy, nie jest historią wszystkich. Historia Polski jaką znamy jest historią elit. Każdy zasługuje na należne mu miejsce w zapisie przeszłości tak, jak każdy zasługuje na swoje miejsce w przyszłości, która dopiero nadejdzie.
Idąc za ideą Leszczyńskiego proponujemy krytyczne spojrzenie na historię Polski jako historię wielkiego folwarku zbudowanego na wyzysku, dla korzyści tych najbardziej uprzywilejowanych, od handlu niewolnikami w państwie Mieszka I począwszy, na bezwzględnej transformacji ustrojowej 1989 roku kończąc. To, co sądzimy o historii ziem, na których przyszło nam żyć, wymaga radykalnej, krytycznej rewizji. Nie zaprojektujemy przyszłości nie uporawszy się wcześniej z bolesną, pełną sprzeczności przeszłością.
Perspektywę zaproponowaną w Ludowej historii Polski traktujemy jako historię niedokończonej emancypacji. Jako spojrzenie w przeszłość pozwalające nam dostrzec zarys rewolucji kształtującej się na naszych oczach. Znajdujemy się w momencie przełomowym. Od 1990 roku nigdy tak wielu młodych ludzi nie deklarowało się po lewej stronie politycznego spektrum, jak dzisiaj.
Leszczyński jako historyk czyni tutaj ważny krok, kolejny należy do ludzi z pola sztuki. Dlatego na spojrzeniu historycznym nie chcielibyśmy poprzestać. W takim wypadku wystarczyłoby przeczytać książkę. Nie wiemy, czy teatr ma narzędzia mogące pomóc w projektowaniu realnych rozwiązań politycznych i systemowych. Na pewno jednak ma narzędzia pozwalające podzielić się marzeniem o lepszym jutrze, fantazją o sprawiedliwym świecie, snem o równości. Uważamy, że to było, jest i zawsze będzie zadaniem żywego, zaangażowanego teatru. Dawać nadzieję na to, że sen w końcu stanie się rzeczywistością.
Należy myśleć o tworzeniu sojuszy, o tworzeniu wspólnego frontu walki o realną zmianę społeczną. Żebyśmy, parafrazując słowa Andrzeja Ledera, nie przespali kolejnej rewolucji. Ludowa historia Polski może być zapalnikiem do takiej rozmowy. A, jak mówił Bernard Marie-Koltes, nie ma rozmowy o sztuce bez rozmowy o wykluczeniu.
Piotr Pacześniak
Czas trwania: 1 godzina i 20 minut bez przerwy
Realizacja przedstawienia jest debiutem teatralnym reżysera i dramaturżki.
Spektakl realizowany w ramach projektu „Nowy i Młodzi”.
Spektakl realizowany we współpracy z Festiwalem Łódź Czterech Kultur.
Spektakl bierze udział w 28. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Paweł Kluszczyński, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Katarzyna Tokarska – Stangret, Wiktoria Tabak, Agnieszka Wójtowicz.
W spektaklu wykorzystano utwór pod tytułem „Gaude Mater Polonia” w wykonaniu chóru „CANTORES VEIHEROVIENSES”
pod dyrekcją prof. Marka Rocławskiego.
Sugerowany wiek odbiorców spektaklu 16+ (sceny nagości).
Zdjęcia
Video
Recenzje
Chamstwo w państwie
Izabela Adamczewska - GW - Łódź
Ludowa historia Polski – recenzja
Dariusz Pawłowski | Dziennik Łódzki
guldapoleca: Ludowa historia Polski
Przemysław Gulda | e-teatr.pl
Ludowa czy narodowa? Klasowość konfrontowana
Maciej Guzy | Dialog
Pany meblują teatr
Piotr Olkusz | teatralny.pl
Między granicami
Mateusz Majewski | Dziennik Teatralny Łódź