Humanka
Autor:
Jarosław Murawski
Reżyseria:
Lena Frankiewicz
Scenografia i kostiumy:
Mirosław Kaczmarek
Choreografia:
Karolina Kraczkowska
Muzyka:
Filip Kaniecki
Video:
Mateusz Zieliński
Asystent reżysera:
Łukasz Gosławski
Inspicjentka:
Teresa Hajman
Premiera:
31 stycznia 2020 r. Mała Sala
Projekt plakatu
Natalia Kabanow
Występują:
Monika Buchowiec (Mi)
Anna Bieżyńska (Dżo)
Mirosława Olbińska (Matka)
Marianna Zydek (Szi)
Łukasz Gosławski (Asystent I Human, Kit)
Dymitr Hołówko (Ojciec)
Michał Kruk (Markus)
Adam Mortas (Edi)
Bartosz Turzyński (Em)
O spektaklu
Akcja Humanki dzieje się w nieodległej przyszłości, w świecie zdominowanym przez technologię. Ludzie żyją w otoczeniu humanoidów – obdarzonych sztuczną inteligencją robotów stworzonych na podobieństwo człowieka. Humanki i humani wyręczają ludzi w pracy, ale pełnią też funkcję idealnych partnerów życiowych – idealnych, bo wyposażonych zgodnie z potrzebami właściciela.
Jedną z takich humanek kupuje bohater sztuki Em, który po kilku nieudanych relacjach z kobietami postanawia zainwestować w relację ze swoją własną fantazją. Humanka Szi niczym się nie różni od żywej kobiety, co początkowo sprawia Em wiele satysfakcji. Miesiąc miodowy kończy się, gdy okazuje się, że – podobnie jak każdy człowiek – Szi wyposażona jest w emocje i dąży do realizacji własnych potrzeb…
Humanka to miłosne science-fiction opowiedziane w błyskotliwy, dowcipny sposób, ale nie pozbawione poważnych refleksji o przyszłości ludzkiego gatunku, który sam dla siebie jest największym zagrożeniem. Czy człowiek w swoim dążeniu do perfekcji i technologizacji życia stracił podstawową dla człowieczeństwa umiejętność budowania relacji? Czy w świecie, w którym łatwiej jest kupić związek niż go budować, jest jest jeszcze miejsce na miłość? Co jest smutniejsze od robota, który ma w sobie więcej emocji i empatii niż człowiek?
Humanka to opowieść o początku końca naszej cywilizacji. Świat, w którym roboty będą bardziej ludzkie i empatyczne niż ludzie, jest przecież spełnioną apokalipsą.
Czas trwania: 1 godzina i 50 minut, bez przerwy
Uwaga: Przedstawienie dla widzów dorosłych. Aktorzy na scenie palą papierosy.
Zdjęcia
Video
Recenzje
Kochanka wiecznie młoda
Małgorzata Karbowiak, e-kalejdoskop
Akt w tańcu czy taniec w akcie?
Agnieszka Kowarska, Dziennik Teatralny
Człowiek robotowi małpą
Piotr Olkusz, teatralny.pl
Transhumanizm, czyli nieznośna lekkość doskonałości
Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak, www.teatrologia.info
Konkursy
Spektakl bierze udział w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzacja polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Sabina Zygmanowska.
Utwór powstał na potrzeby konkursu „Komediopsanie” – autorskiego projektu realizowanego w teatrze Powszechnym w Łodzi – Polskim Centrum Komedii.