Humanka

Autor:

Jarosław Murawski

Reżyseria:

Lena Frankiewicz

Scenografia i kostiumy:

Mirosław Kaczmarek

Choreografia:

Karolina Kraczkowska

Muzyka:

Filip Kaniecki

Video:

Mateusz Zieliński

Asystent reżysera:

Łukasz Gosławski

Inspicjentka:

Teresa Hajman

Premiera:

31 stycznia 2020 r. Mała Sala

Projekt plakatu

Natalia Kabanow

Występują:

Monika Buchowiec (Mi)

Anna Bieżyńska (Dżo)

Mirosława Olbińska (Matka)

Marianna Zydek (Szi)

Łukasz Gosławski (Asystent I Human, Kit)

Dymitr Hołówko (Ojciec)

Michał Kruk (Markus)

Adam Mortas (Edi)

Bartosz Turzyński (Em)

O spektaklu

Akcja Humanki dzieje się w nieodległej przyszłości, w świecie zdominowanym przez technologię. Ludzie żyją w otoczeniu humanoidów – obdarzonych sztuczną inteligencją robotów stworzonych na podobieństwo człowieka. Humanki i humani wyręczają ludzi w pracy, ale pełnią też funkcję idealnych partnerów życiowych – idealnych, bo wyposażonych zgodnie z potrzebami właściciela.

Jedną z takich humanek kupuje bohater sztuki Em, który po kilku nieudanych relacjach z kobietami postanawia zainwestować w relację ze swoją własną fantazją. Humanka Szi niczym się nie różni od żywej kobiety, co początkowo sprawia Em wiele satysfakcji. Miesiąc miodowy kończy się, gdy okazuje się, że – podobnie jak każdy człowiek – Szi wyposażona jest w emocje i dąży do realizacji własnych potrzeb…

Humanka to miłosne science-fiction opowiedziane w błyskotliwy, dowcipny sposób, ale nie pozbawione poważnych refleksji o przyszłości ludzkiego gatunku, który sam dla siebie jest największym zagrożeniem. Czy człowiek w swoim dążeniu do perfekcji i technologizacji życia stracił podstawową dla człowieczeństwa umiejętność budowania relacji? Czy w świecie, w którym łatwiej jest kupić związek niż go budować, jest jest jeszcze miejsce na miłość? Co jest smutniejsze od robota, który ma w sobie więcej emocji i empatii niż człowiek?

Humanka to opowieść o początku końca naszej cywilizacji. Świat, w którym roboty będą bardziej ludzkie i empatyczne niż ludzie, jest przecież spełnioną apokalipsą.

Czas trwania: 1 godzina i 50 minut, bez przerwy

Uwaga: Przedstawienie dla widzów dorosłych. Aktorzy na scenie palą papierosy.

 

 

Video

Recenzje

Kochanka wiecznie młoda

Małgorzata Karbowiak, e-kalejdoskop

Akt w tańcu czy taniec w akcie?

Agnieszka Kowarska, Dziennik Teatralny

Człowiek robotowi małpą

Piotr Olkusz, teatralny.pl

Transhumanizm, czyli nieznośna lekkość doskonałości

Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak, www.teatrologia.info

Konkursy

Spektakl bierze udział w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzacja polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Sabina Zygmanowska.

Utwór powstał na potrzeby konkursu „Komediopsanie” – autorskiego projektu realizowanego w teatrze Powszechnym w Łodzi – Polskim Centrum Komedii.

Bądź z nami w kontakcie!

Zapisz się do newslettera Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, ul. Zachodnia 93, 90-402 w Łodzi w celu realizacji usługi newsletterowej obejmującej bieżące informowanie dotyczące repertuaru, nowości, sprzedaży biletów. Informacje na temat przetwarzania Pani/Pana danych osobowych dostępna jest na stronie Polityka Prywatności.