Humanka

Autor:

Jarosław Murawski

Reżyseria:

Lena Frankiewicz

Scenografia i kostiumy:

Mirosław Kaczmarek

Choreografia:

Karolina Kraczkowska

Muzyka:

Filip Kaniecki

Video:

Mateusz Zieliński

Asystent reżysera:

Łukasz Gosławski

Inspicjentka:

Teresa Hajman

Premiera:

31 stycznia 2020 r. Mała Sala

Projekt plakatu

Natalia Kabanow

Występują:

Monika Buchowiec (Mi)

Anna Bieżyńska (Dżo)

Mirosława Olbińska (Matka)

Marianna Zydek (Szi)

Łukasz Gosławski (Asystent I Human, Kit)

Dymitr Hołówko (Ojciec)

Michał Kruk (Markus)

Adam Mortas (Edi)

Bartosz Turzyński (Em)

O spektaklu

Akcja Humanki dzieje się w nieodległej przyszłości, w świecie zdominowanym przez technologię. Ludzie żyją w otoczeniu humanoidów – obdarzonych sztuczną inteligencją robotów stworzonych na podobieństwo człowieka. Humanki i humani wyręczają ludzi w pracy, ale pełnią też funkcję idealnych partnerów życiowych – idealnych, bo wyposażonych zgodnie z potrzebami właściciela.

Jedną z takich humanek kupuje bohater sztuki Em, który po kilku nieudanych relacjach z kobietami postanawia zainwestować w relację ze swoją własną fantazją. Humanka Szi niczym się nie różni od żywej kobiety, co początkowo sprawia Em wiele satysfakcji. Miesiąc miodowy kończy się, gdy okazuje się, że – podobnie jak każdy człowiek – Szi wyposażona jest w emocje i dąży do realizacji własnych potrzeb…

Humanka to miłosne science-fiction opowiedziane w błyskotliwy, dowcipny sposób, ale nie pozbawione poważnych refleksji o przyszłości ludzkiego gatunku, który sam dla siebie jest największym zagrożeniem. Czy człowiek w swoim dążeniu do perfekcji i technologizacji życia stracił podstawową dla człowieczeństwa umiejętność budowania relacji? Czy w świecie, w którym łatwiej jest kupić związek niż go budować, jest jest jeszcze miejsce na miłość? Co jest smutniejsze od robota, który ma w sobie więcej emocji i empatii niż człowiek?

Humanka to opowieść o początku końca naszej cywilizacji. Świat, w którym roboty będą bardziej ludzkie i empatyczne niż ludzie, jest przecież spełnioną apokalipsą.

Czas trwania: 1 godzina i 50 minut, bez przerwy

Uwaga: Przedstawienie dla widzów dorosłych. Aktorzy na scenie palą papierosy.

 

 

Video

Aktorzy

Monika Buchowiec

Mirosława Olbińska

Łukasz Gosławski

Michał Kruk

Adam Mortas

Bartosz Turzyński

Anna Bieżyńska

Marianna Zydek

Recenzje

Kochanka wiecznie młoda

Małgorzata Karbowiak, e-kalejdoskop

Akt w tańcu czy taniec w akcie?

Agnieszka Kowarska, Dziennik Teatralny

Człowiek robotowi małpą

Piotr Olkusz, teatralny.pl

Transhumanizm, czyli nieznośna lekkość doskonałości

Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak, www.teatrologia.info

Konkursy

Spektakl bierze udział w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzacja polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jan Karow, Katarzyna Lemańska, Andrzej Lis, Kamila Łapicka, Michał Mizera, Jacek Sieradzki (przewodniczący), Sabina Zygmanowska.

Utwór powstał na potrzeby konkursu „Komediopsanie” – autorskiego projektu realizowanego w teatrze Powszechnym w Łodzi – Polskim Centrum Komedii.