Hotel ZNP
Rękopis znaleziony w popielniczce
Autorka:
Izabela Tadra
Reżyseria:
Kuba Kowalski
Adaptacja | dramaturgia:
Małgorzata Maciejewska
Scenografia | kostiumy:
Maks Mac
Muzyka:
Olo Walicki
Improwizacje muzyczne:
Antoni Włosowicz
Choreografia:
Krystian Łysoń
Reżyseria światła:
Damian Pawella
Inspicjentka | asystentka reżysera:
Agnieszka Choińska
Identyfikacja graficzna:
Ola Jasionowska
Prapremiera:
19 października 2024 r, Duża Scena
Występują:
Paulina Walendziak (Belcia)
Katarzyna Żuk (Matka | Matka Faceta od wibratorów)
Maciej Kobiela (Wilhelm)
Karolina Bednarek (Niańka)
Piotr Seweryński (Cioteczka | Ojciec Faceta od wibratorów)
Damian Sosnowski (Facet w szlafroku | Facet od wibratorów)
Paweł Kos (Facet z koksem | Facet od lakierów)
Michał Kruk (Facet romantyczny)
Antoni Włosowicz (Duch Belci)
O spektaklu
Program spektaklu w wersji .pdf
Kuba Kowalski: „Hotel ZNP” To podróż przez mężczyzn, fryzury i hotelowe pokoje, pełna potknięć i do bólu prozaicznych rozczarowań i pomyłek. Operetka – absurdalna i kampowa, i tragikomiczny standup.
Belcia, bohaterka powieści Izabeli Tadry, jest w nieprzerwanym ruchu: z jednego pokoju hotelowego do drugiego, z rąk matki do ciotki, od męża do kochanka, z romansu do kolejnej przygody. Każdy, kogo na swojej drodze spotyka, chce w niej zobaczyć kogoś innego: projektuje na nią swój głód, potrzeby i tęsknoty. Jej fryzura jest wiecznym work in progress – imponujące włosy są budulcem, z którego ma powstać idealna córka, grzeczna panienka, niedostępna seksbomba, wierna żona, odpowiedzialna matka, kobieta fatalna, kobieta-dziecko, przyjaciółka, powierniczka, bogini. Współczesna kobieta ma przecież tyle dróg do wyboru!
A jednak Belcia nie przechodzi z jednej roli w drugą swobodnie: jest w nie wtłaczana. Nie ma tu kiczu łatwego siostrzeństwa – kobiety nie są dla siebie wsparciem, a mężczyźni – sami obsadzeni w rolach, których nie wybrali, skrzywdzeni i skrzywieni przez ojców – w rozpaczliwej próbie ucieczki od przestarzałych wzorców odgrywają ich karykaturę.
Ponad realnymi postaciami unosi się jeszcze jedna, kluczowa figura: tajemniczy „Pan”, do którego Belcia kieruje swoją opowieść. Humor i kamp zderzają się z ostentacyjnie nienowoczesnym liryzmem, z rozbitym na fragmenty, ale wciąż pulsującym pod powierzchnią wielkim sercowym wyznaniem, które Belcia kieruje do miłości swojego życia. Nie dowiemy się nigdy, czy „Pan” istnieje, wiemy jednak, że jest wzorcem kochanka, którego Belcia będzie szukać w każdym napotkanym mężczyźnie.
Jak być sobą w świecie, w którym tradycyjne role są zgrane, wybrakowane i ciasne, ale wciąż siedzą mocno pod skórą, a nowe dopiero niepewnie się rodzą? Co w dzisiejszej rzeczywistości znaczy być sobą i czy autentyczne spotkanie z partnerem/partnerką jest w ogóle możliwe?
W adaptacji Małgosi Maciejewskiej w pełni wybrzmiewa bezczelny humor powieści. Mamy tu operetkę, absurdalną i kampową, i tragikomiczny standup. Podróż przez mężczyzn, fryzury i hotelowe pokoje, pełna potknięć i do bólu prozaicznych rozczarowań i pomyłek zdaje się nie mieć końca, a jej bohaterka – być niezniszczalna. Głód uczucia, wiara w spotkanie i spełnienie w miłosnej relacji są jej paliwem. I to chyba czyni ją wzruszającą. Włosy Belci można ściąć – i tak odrosną.
Kuba Kowalski
spektakl przeznaczony dla widzów 18+
czas trwania spektaklu: 1.50 bez przerwy
Licencja na korzystanie z utworów została udzielona przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS
Spektakl znalazł się w finałowej 14-stce 31. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Jacek Sieradzki (przewodniczący), Adam Karol Drozdowski, Dominik Gac, Anna Pajęcka, Kamila Łapicka, Eryk Maciejowski, Wiktoria Wojas.
W II etapie Konkursu spektakle ocenia Jury Konkursu w składzie: Martyna Kander, Marcelina Obarska, Sebastian Majewski, Agnieszka Wolny-Hamkało i Agata Biziuk.
Podczas finału 31. OKnWPSW nagrody przyznano:
- Paulinie Walendziak – za poruszającą rolę Belci
- Maksowi Mac – za znakomitą scenografię i kostiumy
- Olo Walickiemu i Antoniemu Włosowiczowi – za wyjątkową warstwę muzyczną
- Dodatkowe wyróżnienie powędrowało do Małgorzaty Maciejewskiej – za dramat „Na borg” oraz za adaptację powieści Izabeli Tadry „Hotel ZNP”.

Spektakl „Hotel ZNP”, w sierpniu 2025 roku został zarejestrowany przez Teatr Telewizji TVP. Emisja nastąpi jesienią 2025.
Spektakl zakwalifikował się na 30. Olsztyńskie Spotkania Teatralne.
Najbliższe spektakle
09.01.2026 | Piątek | 19:00 | Hotel ZNP 09.01.2026 pt 19:00 | Duża Scena | więcej | kup bilet |
10.01.2026 | Sobota | 19:00 | Hotel ZNP 10.01.2026 sob 19:00 | Duża Scena | więcej | kup bilet |
11.01.2026 | Niedziela | 18:00 | Hotel ZNP 11.01.2026 nie 18:00 | Duża Scena | więcej | kup bilet |
Zdjęcia
Video
Recenzje
Mój piękny panie...
Jacek Sieradzki | Komisja Artystyczna 31. OKnWPSW
W domku dla lalek
Anna Pajęcka I Dialog
Jak Belcia szukała miłości i inne historie
Dominika Urbańska | Dziennik Teatralny
Hotel ZNP. Rękopis znaleziony w popielniczce
Rafał Turowski na blogu
Hotel ZNP
Jerzy Jarniewicz na swoim koncie na FB
Hotel Zupełnie Niespełnionych Pragnień
Maja Owczarek | Dziennik Teatralny
Kobieta w potrzasku
Krzysztof Skiba | Tygodnik ANGORA