Gala ’68. Wolność to luksus / 2018 r.
Tekst, dramaturgia:
Mateusz Atman, Agnieszka Jakimiak
Reżyseria:
Agnieszka Jakimiak
Koncept, scenografia, reżyseria światła:
Mateusz Atman
Muzyka i oprawa dźwiękowa:
Łukasz Jędrzejczak
Choreografia:
Jan Sobolewski
Kostiumy:
Julia Porańska
Prapremiera:
11 września 2018 r., Duża Sala, w ramach festiwalu Łódź Czterech Kultur
Występują:
Monika Buchowiec (Andrey Twigg, Bonie Parker, Jane Bonda, Monika)
Beata Kolak (Bertie Davis, Beata)
Kamila Salwerowicz (Mademoiselle Mieville, Walentyna Tierieszkowa, Valerie Ananas, Barbara Stressend, Lilly Hellgirl, Dziewczynka z zapałkami sprzedająca bunt, Kamila)
Konrad Michalak (Kuster Beaton, Hal, Malcolm Macdonald, Francois Truffaut, Konrad)
Przemysław Dąbrowski (Gregory Beck, Mandy Warhole, Roman Kaput, Gary Grand, Chester Cola, Steve Mcking, Przemek)
Sławomir Sulej (Luis de Fondue, Karl Chaplynch, Sir Alfred, Sławomir)
Łukasz Jędrzejczak (gościnnie) (Mick Morrison)
O spektaklu
Pięćdziesiąta rocznica wydarzeń roku 1968 zasługuje na galę – przygotowaną z rozmachem i pełną przepychu. Rewolucyjne ideały, eksperymentalne gesty, polityczne rebelie nie powinny iść w zapomnienie, należy im się widzialność i rozpoznawalność, celebrycki status i udział w tworzeniu współczesnego spektaklu. Najwyższy czas, żeby zapomniane protagonistki i protagoniści artystycznych i politycznych przełomów sprzed półwiecza otrzymali własną galę, na miarę największych filmowych ceremonii.
Być może spektakl z udziałem idealistek, rewolucjonistek i terrorystek z 1968 roku trwa już od dawna i na przestrzeni lat zamienił się we własne przeciwieństwo. Istnieje prawdopodobieństwo, że przekorne działania francuskich sytuacjonistów, bojkoty filmowców, którzy nie wzięli udziału w Festiwalu w Cannes w 68, studenckie protesty, feministyczne walki i pracownicze inicjatywy wcale nie poszły na marne, ale zostały przejęte i wchłonięte przez inny spektakl – napędzany przez konsumpcję i obietnicę blichtru, przez komodyfikację buntu i chęć odebrania mu wywrotowej mocy. Czy tak zwany duch tamtych czasów może do nas wrócić nie jako zjawa, ale jako widmo? Żeby to sprawdzić, odtworzymy krok po kroku rozdanie najważniejszych nagród filmowych za 1968 rok.
Zdjęcia
Recenzje
#metoo i bunt. „Gala '68” na Festiwalu Łódź Czterech Kultur
Izabella Adamczewska „Gazeta Wyborcza - Łódź online”
Czerwony dywan
Małgorzata Karbowiak „e-kalejdoskop.pl”
Brud na czerwonym dywanie
KATARZYNA NIEDURNY „dwutygodnik.com”
Konkurs
Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Piotr Morawski, Jacek Sieradzki, Sandra Szwarc i Zuzanna Berendt.