Fabryka muchołapek

Spektakl archiwalny
Spektakl archiwalny

Autor, reżyseria:

Andrzej Bart

Scenografia:

Natalia Kitamikado

Kostiumy:

Anna Sitkowska

Film i światło:

Rafał Wróblewski

Współpraca reżyserska:

Martyna Quant

Asystent reżysera:

Gracjan Kielar

Inspicjentka:

Hanna Molenda

Prapremiera:

13 października 2017 r., Duża Sala

Autor:

Michaela Frayn

Występują:

Barbara Dembińska (Amerykanka)

Maria Gładkowska (Janina)

Jolanta Jackowska (Waleria)

Malwina Jelistratow (Kobieta 2)

Magdalena Kaszewska (Kobieta 1)

Agnieszka Korzeniowska (Regina)

Mirosława Olbińska (Armina)

Aleksandra Posielężna (Dziewczynka)

Lucyna Szierok-Giel (Dora)

Katarzyna Żuk (Gabi)

Hanna Molenda (gościnnie) (Kobieta)

Paweł Audykowski (Lekarz, Krausse)

Wojciech Bartoszek (Sędzia)

Przemysław Dąbrowski (Adam)

Wojciech Droszczyński (Kronsztad)

Gracjan Kielar (Gość, Woźny)

Michał Kruk (Adwokat)

Tomasz Kubiatowicz (Notariusz)

Marek Lipski (Prokurator)

Konrad Michalak (Horbach, Śpiewak)

Piotr Seweryński (Biebow)

Bartosz Turzyński (Korczak)

Lena Ledoff (gościnnie) (Akompaniament)

Bogumił Antczak (Rumkowski)

Jakub Kryształ (gościnnie) (Dawid)

O spektaklu

Fabryka muchołapek to dokonana przez Andrzeja Barta teatralna adaptacja jego słynnej powieści pod tym samym tytułem. Widowisko opowiada o wielkości i upadku jednej z najbardziej kontrowersyjnych postaci XX wieku. Widzowie Teatru Nowego wezmą udział w procesie nad Przewodniczącym Starszeństwa Żydów w łódzkim getcie – Chaimem Rumkowskim. Procesie, który nigdy się nie odbył.

Przeszłość powraca, by pomóc zrozumieć naszą teraźniejszość, a miłość po raz kolejny próbuje przezwyciężyć nieuniknione. Nadzwyczajna rozprawa, tajemniczy sędzia, demoniczny prokurator, niedoświadczony lecz pełen zapału adwokat oraz wyjątkowi świadkowie, którzy przybyli z zaświatów, by opowiedzieć o tym, co się stało.

O powieści Fabryka muchołapek Andrzeja Barta:

To naprawdę wielka literatura. Nie udziela żadnych odpowiedzi, lecz stawia skomplikowane pytania o nas samych; bierze pod uwagę każdą ze stron i czeka, aż czytelnik lepiej zrozumie dylemat Rumkowskiego. Nie odbywa się to jednak w ciasnym schemacie wyznaczania „winnego” lub „niewinnego”. Literatura pokazuje, do czego jest zdolna – jak za pomocą wyśnionego procesu odnajduje kształt, formułując wyższą prawdę i przedstawiając ją jako najwiarygodniejszą historyczną rozprawę. Tak, zdaje się, że ten opanowany, zawsze lekko ironiczny Andrzej Bart wniósł tą książką swój własny wkład do ogromnej i mającej wiele różnych form literatury holocaustu. A i jakby mimochodem wydał wyrok na Rumkowskiego, przepełniony złością i politowaniem.

W 2016 r. Andrzej Bart wyreżyserował, na podstawie własnej powieści, słuchowisko Teatru Polskiego Radia Fabryka muchołapek. Premiera odbyła się na Scenie teatralnej Trójki. W 2017 r., na XVII Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej Dwa Teatry, Andrzej Bart otrzymał nagrodę za najlepszy scenariusz słuchowiska radiowego, będący adaptacją dzieła literackiego.

czas trwania: 2 godziny bez przerwy

Video

Aktorzy

Barbara Dembińska

Maria Gładkowska

Jolanta Jackowska

Malwina Jelistratow

Magdalena Kaszewska

Agnieszka Korzeniowska

Mirosława Olbińska

Aleksandra Posielężna

Lucyna Szierok-Giel

Katarzyna Żuk

Paweł Audykowski

Wojciech Bartoszek

Przemysław Dąbrowski

Wojciech Droszczyński

Gracjan Kielar

Michał Kruk

Tomasz Kubiatowicz

Marek Lipski

Konrad Michalak

Piotr Seweryński

Bartosz Turzyński

Bogumił Antczak

Jakub Kryształ

Realizatorzy

Natalia Kitamikado – projektantka, studiowała w École nationale supérieure des arts décoratifs w Paryżu, absolwentka Wydziału Wzornictwa warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Sztuki scenograficznej uczyła się pod okiem scenografa Borisa Kudlički, z którym wspólnie zrealizowała wiele spektakli operowych w latach 2012-2016, m.in. z Mariuszem Trelińskim: Jolanta/Zamek Sinobrodego, Tristan i Izolda (TWON w Warszawie i MET Opera w Nowym Jorku), Powder Her Face (TWON w Warszawie i La Monnaie w Brukseli), Salome (TWON w Warszawie i Statni Opera w Pradze); z Keithem Warnerem Elektra (Statni Opera w Pradze i San Francisco Opera).

W 2014 r. jako autorka scenografii i kostiumów debiutowała w Teatrze Studio w Warszawie spektaklem Baby Doll w reżyserii Barbary Wiśniewskiej. Kolejno realizowała również: Pogorzelisko w reżyserii Cezarego Ibera w Teatrze im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie; inscenizowane czytanie Kłopoty ze spadkiem oraz bajkę dla dzieci Baśnie Cygańskie w reżyserii Tomasza Cyza w Teatrze Polskim w Warszawie.