Don Juan

Autor

Molière

Tłumaczenie

Jerzy Radziwiłowicz

Reżyseria | opracowanie tekstu

Radosław Rychcik

Kostiumy | scenografia | reżyseria świateł

Łukasz Błażejewski

Muzyka

Michał Lis

Choreografia

Jakub Lewandowski

Inspicjentka

Agnieszka Choińska

Asystent reżysera

Michał Kruk

Identyfikacja graficzna

Ola Jasionowska

Premiera

26 lutego 2022 rok | Duża Scena

Występują:

Malwina Jelistratow (Donna Elwira | Widmo)

Rozalia Rusak (Małgośka | Zakonnica)

Emilia Walus (debiut) (Karolka | Zakonnica)

Przemysław Dąbrowski (Biedak)

Łukasz Gosławski (Piotrek)

Paweł Kos (Don Juan)

Gracjan Kielar (Don Luis)

Michał Kruk (Gusman | Don Alonso | Ksiądz)

Krzysztof Pyziak (Don Carlos | Ksiądz)

Piotr Seweryński (Pan Niedziela)

Bartosz Turzyński (Sganarel | Głos Posągu Komandora)

O spektaklu

Program spektaklu do pobrania w formacie pdf.


Uwodzi wszystkich – nie tylko kobiety. A może sam daje się uwieść wizji niemożliwej wolności?
W przewrotnej interpretacji Radosława Rychcika cyniczny manipulator, kłamca, kpiarz i bezbożnik odsłania drugie oblicze: niespełnionego Romea i niepokornego buntownika. Łowca serc i wrażeń szuka ideału. Znudzony libertyn pokazuje twarz człowieka zagubionego w walce o uwolnienie z okowów społecznych i religijnych zasad; kpiącego z zaściankowej moralności, burzącego porządek społeczny.

Bez sukcesu. Miłosny taniec ciał i dusz zamienia się w taniec śmierci, komedia staje się dramatem; Eros przegrywa z Tanatosem, a profanum z sacrum. O tym jest ta historia, która stale się przecież powtarza. O ludzkiej pysze, która bywa zarzewiem buntu. O winie i karze, zdradzie i o miłości, które nie mogą bez siebie istnieć. O złu, które przemawia językiem wzniosłych ideałów i żelaznych norm. O jednostce, która przegrywa z systemowym zakłamaniem.

Uwspółcześniona – choć jednak nie całkiem współczesna inscenizacja przenosi widzów w gorące czasy seksualnej rewolucji, przemian obyczajowych i moralnych, oraz w miejsce, w którym Don Juan Molière’a bywał jedynie przy okazji ożenków: do kościoła: miejsca, w którym kształtują się normy moralne, i uchylają bramy piekieł zarazem.

 

Czas trwania spektaklu: 1:25

 

PARTNERZY PREMIERY


WYRÓŻNIENIA:

NAJLEPSZY DEBIUT AKTORSKI: EMILIA WALUS, Karolka w Don Juanie – według Tomasza Domagały w posumowaniu sezonu 2021/2022 Miesięcznika TEATR: NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI w sezonie 2021/2022

Video

Aktorzy

Malwina Jelistratow

Przemysław Dąbrowski

Łukasz Gosławski

Gracjan Kielar

Paweł Kos

Michał Kruk

Krzysztof Pyziak

Rozalia Rusak

Piotr Seweryński

Bartosz Turzyński

Recenzje

Cierpienia wiecznego playboya

Feliks Platowski - teatr-pismo.pl

Buntownik z wyboru

Michał Centkowski - „Newsweek”

guldapoleca: Don Juan

Przemek Gulda

Zagraj to jeszcze raz, wolniej

Jakub Moroz i Przemysław Skrzydelski - e-teatr.pl

REWOLUCJA BEZ REWELACJI

Anna Pajęcka - Miej Miejsce

Rocznicówka Rychcika

Piotr Olkusz - teatralny.pl

Don Juan w kościele. Festiwal bezbożności

Sylwia Krasnodębska - „Gazeta Polska”

ŚWIĘTOSZKOWATE REWERENCJE „DON JUANA”

Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak - teatrologia.pl

Nudny i tani antyklerykalizm

Wiesław Kowalski - TEATR DLA WSZYSTKICH

Bezgraniczna nuda powtórzeń

Marta Zdanowska - dwutygodnik.com