Don Juan
Autor
Molière
Tłumaczenie
Jerzy Radziwiłowicz
Reżyseria | opracowanie tekstu
Radosław Rychcik
Kostiumy | scenografia | reżyseria świateł
Łukasz Błażejewski
Muzyka
Michał Lis
Choreografia
Jakub Lewandowski
Inspicjentka
Agnieszka Choińska
Asystent reżysera
Michał Kruk
Identyfikacja graficzna
Ola Jasionowska
Premiera
26 lutego 2022 rok | Duża Scena
Występują:
Malwina Jelistratow (Donna Elwira | Widmo)
Rozalia Rusak (Małgośka | Zakonnica)
Emilia Walus (debiut) (Karolka | Zakonnica)
Przemysław Dąbrowski (Biedak)
Łukasz Gosławski (Piotrek)
Paweł Kos (Don Juan)
Gracjan Kielar (Don Luis)
Michał Kruk (Gusman | Don Alonso | Ksiądz)
Krzysztof Pyziak (Don Carlos | Ksiądz)
Piotr Seweryński (Pan Niedziela)
Bartosz Turzyński (Sganarel | Głos Posągu Komandora)
O spektaklu
Program spektaklu do pobrania w formacie pdf.
Uwodzi wszystkich – nie tylko kobiety. A może sam daje się uwieść wizji niemożliwej wolności?
W przewrotnej interpretacji Radosława Rychcika cyniczny manipulator, kłamca, kpiarz i bezbożnik odsłania drugie oblicze: niespełnionego Romea i niepokornego buntownika. Łowca serc i wrażeń szuka ideału. Znudzony libertyn pokazuje twarz człowieka zagubionego w walce o uwolnienie z okowów społecznych i religijnych zasad; kpiącego z zaściankowej moralności, burzącego porządek społeczny.
Bez sukcesu. Miłosny taniec ciał i dusz zamienia się w taniec śmierci, komedia staje się dramatem; Eros przegrywa z Tanatosem, a profanum z sacrum. O tym jest ta historia, która stale się przecież powtarza. O ludzkiej pysze, która bywa zarzewiem buntu. O winie i karze, zdradzie i o miłości, które nie mogą bez siebie istnieć. O złu, które przemawia językiem wzniosłych ideałów i żelaznych norm. O jednostce, która przegrywa z systemowym zakłamaniem.
Uwspółcześniona – choć jednak nie całkiem współczesna inscenizacja przenosi widzów w gorące czasy seksualnej rewolucji, przemian obyczajowych i moralnych, oraz w miejsce, w którym Don Juan Molière’a bywał jedynie przy okazji ożenków: do kościoła: miejsca, w którym kształtują się normy moralne, i uchylają bramy piekieł zarazem.
Czas trwania spektaklu: 1:25
PARTNERZY PREMIERY

WYRÓŻNIENIA:
NAJLEPSZY DEBIUT AKTORSKI: EMILIA WALUS, Karolka w Don Juanie – według Tomasza Domagały w posumowaniu sezonu 2021/2022 Miesięcznika TEATR: NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI w sezonie 2021/2022
Zdjęcia
Video
Recenzje
Cierpienia wiecznego playboya
Feliks Platowski - teatr-pismo.pl
Buntownik z wyboru
Michał Centkowski - „Newsweek”
guldapoleca: Don Juan
Przemek Gulda
Zagraj to jeszcze raz, wolniej
Jakub Moroz i Przemysław Skrzydelski - e-teatr.pl
REWOLUCJA BEZ REWELACJI
Anna Pajęcka - Miej Miejsce
Przegięty „Don Juan”. Antyklerykalna premiera w Teatrze Nowym
Izabela Adamczewska - GW - Łódź
Rocznicówka Rychcika
Piotr Olkusz - teatralny.pl
Don Juan w kościele. Festiwal bezbożności
Sylwia Krasnodębska - „Gazeta Polska”
ŚWIĘTOSZKOWATE REWERENCJE „DON JUANA”
Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak - teatrologia.pl
Nudny i tani antyklerykalizm
Wiesław Kowalski - TEATR DLA WSZYSTKICH
Bezgraniczna nuda powtórzeń
Marta Zdanowska - dwutygodnik.com