Don Juan

Autor

Molière

Tłumaczenie

Jerzy Radziwiłowicz

Reżyseria | opracowanie tekstu

Radosław Rychcik

Kostiumy | scenografia | reżyseria świateł

Łukasz Błażejewski

Muzyka

Michał Lis

Choreografia

Jakub Lewandowski

Inspicjentka

Agnieszka Choińska

Asystent reżysera

Michał Kruk

Identyfikacja graficzna

Ola Jasionowska

Premiera

26 lutego 2022 rok | Duża Scena

Występują:

Malwina Jelistratow (Donna Elwira | Widmo)

Aleksandra Posielężna (gościnnie) (Małgośka | Zakonnica)

Emilia Walus (debiut) (Karolka | Zakonnica)

Przemysław Dąbrowski (Biedak)

Łukasz Gosławski (Piotrek)

Paweł Kos (Don Juan)

Gracjan Kielar (Don Luis)

Michał Kruk (Gusman | Don Alonso | Ksiądz)

Krzysztof Pyziak (Don Carlos | Ksiądz)

Piotr Seweryński (Pan Niedziela)

Bartosz Turzyński (Sganarel | Głos Posągu Komandora)

O spektaklu

Program spektaklu do pobrania w formacie pdf.


Uwodzi wszystkich – nie tylko kobiety. A może sam daje się uwieść wizji niemożliwej wolności?
W przewrotnej interpretacji Radosława Rychcika cyniczny manipulator, kłamca, kpiarz i bezbożnik odsłania drugie oblicze: niespełnionego Romea i niepokornego buntownika. Łowca serc i wrażeń szuka ideału. Znudzony libertyn pokazuje twarz człowieka zagubionego w walce o uwolnienie z okowów społecznych i religijnych zasad; kpiącego z zaściankowej moralności, burzącego porządek społeczny.

Bez sukcesu. Miłosny taniec ciał i dusz zamienia się w taniec śmierci, komedia staje się dramatem; Eros przegrywa z Tanatosem, a profanum z sacrum. O tym jest ta historia, która stale się przecież powtarza. O ludzkiej pysze, która bywa zarzewiem buntu. O winie i karze, zdradzie i o miłości, które nie mogą bez siebie istnieć. O złu, które przemawia językiem wzniosłych ideałów i żelaznych norm. O jednostce, która przegrywa z systemowym zakłamaniem.

Uwspółcześniona – choć jednak nie całkiem współczesna inscenizacja przenosi widzów w gorące czasy seksualnej rewolucji, przemian obyczajowych i moralnych, oraz w miejsce, w którym Don Juan Molière’a bywał jedynie przy okazji ożenków: do kościoła: miejsca, w którym kształtują się normy moralne, i uchylają bramy piekieł zarazem.

 

Czas trwania spektaklu: 1:25

 

PARTNERZY PREMIERY


WYRÓŻNIENIA:

NAJLEPSZY DEBIUT AKTORSKI: EMILIA WALUS, Karolka w Don Juanie – według Tomasza Domagały w posumowaniu sezonu 2021/2022 Miesięcznika TEATR: NAJLEPSZY, NAJLEPSZA, NAJLEPSI w sezonie 2021/2022

Najbliższe spektakle

18.11.2023

Sobota

19:00

Don Juan

18.11.2023   sob   19:00

Duża Scena

więcejkup bilet

19.11.2023

Niedziela

18:00

Don Juan

19.11.2023   nie   18:00

Duża Scena

więcejkup bilet

Video

Aktorzy

Malwina Jelistratow

Aleksandra Posielężna

Przemysław Dąbrowski

Łukasz Gosławski

Gracjan Kielar

Paweł Kos

Michał Kruk

Krzysztof Pyziak

Piotr Seweryński

Bartosz Turzyński

Recenzje

Cierpienia wiecznego playboya

Feliks Platowski - teatr-pismo.pl

Buntownik z wyboru

Michał Centkowski - „Newsweek”

guldapoleca: Don Juan

Przemek Gulda

Zagraj to jeszcze raz, wolniej

Jakub Moroz i Przemysław Skrzydelski - e-teatr.pl

REWOLUCJA BEZ REWELACJI

Anna Pajęcka - Miej Miejsce

Rocznicówka Rychcika

Piotr Olkusz - teatralny.pl

Don Juan w kościele. Festiwal bezbożności

Sylwia Krasnodębska - „Gazeta Polska”

ŚWIĘTOSZKOWATE REWERENCJE „DON JUANA”

Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak - teatrologia.pl

Nudny i tani antyklerykalizm

Wiesław Kowalski - TEATR DLA WSZYSTKICH

Bezgraniczna nuda powtórzeń

Marta Zdanowska - dwutygodnik.com