Don Juan
Autor
Molière
Tłumaczenie
Jerzy Radziwiłowicz
Reżyseria i opracowanie tekstu
Radosław Rychcik
Kostiumy, scenografia, reżyseria świateł
Łukasz Błażejewski
Muzyka
Michał Lis
Choreografia
Jakub Lewandowski
Inspicjentka
Agnieszka Choińska
Asystent reżysera
Michał Kruk
Identyfikacja graficzna
Ola Jasionowska
Premiera
26 lutego 2022 rok
Występują:
Malwina Jelistratow (Donna Elwira | Widmo)
Aleksandra Posielężna (gościnnie) (Małgośka | Zakonnica)
Emilia Walus (debiut) (Karolka | Zakonnica)
Przemysław Dąbrowski (Biedak)
Łukasz Gosławski (Piotrek)
Paweł Kos (Don Juan)
Dariusz Kowalski (Don Luis)
Michał Kruk (Gusman | Don Alonso | Ksiądz)
Krzysztof Pyziak (Don Carlos | Ksiądz)
Piotr Seweryński (Pan Niedziela)
Bartosz Turzyński (Sganarel | Głos Posągu Komandora)
O spektaklu
Program spektaklu do pobrania w formacie pdf.
Uwodzi wszystkich – nie tylko kobiety. A może sam daje się uwieść wizji niemożliwej wolności?
W przewrotnej interpretacji Radosława Rychcika cyniczny manipulator, kłamca, kpiarz i bezbożnik odsłania drugie oblicze: niespełnionego Romea i niepokornego buntownika. Łowca serc i wrażeń szuka ideału. Znudzony libertyn pokazuje twarz człowieka zagubionego w walce o uwolnienie z okowów społecznych i religijnych zasad; kpiącego z zaściankowej moralności, burzącego porządek społeczny.
Bez sukcesu. Miłosny taniec ciał i dusz zamienia się w taniec śmierci, komedia staje się dramatem; Eros przegrywa z Tanatosem, a profanum z sacrum. O tym jest ta historia, która stale się przecież powtarza. O ludzkiej pysze, która bywa zarzewiem buntu. O winie i karze, zdradzie i o miłości, które nie mogą bez siebie istnieć. O złu, które przemawia językiem wzniosłych ideałów i żelaznych norm. O jednostce, która przegrywa z systemowym zakłamaniem.
Uwspółcześniona – choć jednak nie całkiem współczesna inscenizacja przenosi widzów w gorące czasy seksualnej rewolucji, przemian obyczajowych i moralnych, oraz w miejsce, w którym Don Juan Molière’a bywał jedynie przy okazji ożenków: do kościoła: miejsca, w którym kształtują się normy moralne, i uchylają bramy piekieł zarazem.
Czas trwania spektaklu: 1:25
PARTNERZY PREMIERY

Zdjęcia
Video
Recenzje
Cierpienia wiecznego playboya
Feliks Platowski - teatr-pismo.pl
Buntownik z wyboru
Michał Centkowski - „Newsweek”
guldapoleca: Don Juan
Przemek Gulda
Zagraj to jeszcze raz, wolniej
Jakub Moroz i Przemysław Skrzydelski - e-teatr.pl
REWOLUCJA BEZ REWELACJI
Anna Pajęcka - Miej Miejsce
Przegięty „Don Juan”. Antyklerykalna premiera w Teatrze Nowym
Izabela Adamczewska - GW - Łódź
Rocznicówka Rychcika
Piotr Olkusz - teatralny.pl
Don Juan w kościele. Festiwal bezbożności
Sylwia Krasnodębska - „Gazeta Polska”
ŚWIĘTOSZKOWATE REWERENCJE „DON JUANA”
Katarzyna Wojtysiak-Wawrzyniak - teatrologia.pl
Nudny i tani antyklerykalizm
Wiesław Kowalski - TEATR DLA WSZYSTKICH
Bezgraniczna nuda powtórzeń
Marta Zdanowska - dwutygodnik.com