Carmen
Autor:
Georges Bizet
Reżyseria:
Anna Obszańska
Dramaturgia:
Błażej Biegasiewicz
Scenografia:
Anna Obszańska | Błażej Biegasiewicz
Kostiumy:
Mateusz Jagodziński
Muzyka:
Rafał Ryterski
Kurator projektu "Nowy i Młodzi"
Remigiusz Brzyk
Inspicjentka:
Hanna Molenda
Identyfikacja graficzna:
Ola Jasionowska
Premiera:
17 września 2023 | Mała Scena
Występują:
Barbara Dembińska (Matka Byków)
Łukasz Gosławski (Zuniga)
Antoni Włosowicz (Don José | debiut)
Marek Bula (Escamillo | gościnnie)
Katarzyna Janek (Micaëla | gościnnie)
Magdalena Malik (Carmen | gościnnie)
O spektaklu
Program spektaklu do pobrania w formacie pdf.
Na kanwie XIX-wiecznej noweli Prospera Mériméego i jej operowej adaptacji autorstwa Georgesa Bizeta Anna Obszańska i Błażej Biegasiewicz eksplorują granice między seksualnością i seksualizacją, redukującą egzystencję człowieka – niezależnie od płci – do kategorii ciała-obiektu. Ciała niedoskonałego i wymagającego poprawek. Ciała prowokującego, kuszącego i obrzydliwego. Ciała, które należy poskromić.
Ciało – jego fizyczność i biologiczność, jest najważniejszym narzędziem budowania przekazu i świata przedstawionego. Kreacje aktorskie i obecność sceniczna mają swój początek w fizycznym działaniu i cielesności, a ruch i choreografia stanowią główny element spektaklu.
Czy to mężczyźni – osaczając Carmen – sprowadzają jej podmiotowość do rozerotyzowanego ciała, czy może ona sama, bezustannie obdarzana pożądliwymi spojrzeniami, redukuje mężczyzn do kategorii owładniętych popędem seksualnym dzikich samców? Ciało i spojrzenie stają się areną corridy – polem walki o własną tożsamość, a doświadczane na co dzień gesty uprzedmiotawiające i dehumanizujące kobiety i mężczyzn podważają ich autonomiczność i wolność.
Spektakl inspirowany operą „Carmen”. Autor muzyki: Georges Bizet.
Autorzy libretta: Henri Meilhac i Ludovic Halévy.
W trakcie spektaklu na scenie są palone papierosy.
Czas trwania spektaklu: 65 min. bez przerwy
Spektakl, realizowany w ramach projektu „Nowy i Młodzi”, powstaje w koprodukcji z Festiwalem Łódź Czterech Kultur.
Spektakl współfinansowany przez Akademię Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie w ramach programu „Fundusz na Start”.
Zdjęcia
Recenzje
Carmen tańczy, byki ryczą
Marta Zdanowska | MIEJ MIEJSCE
Ciało – czuły nośnik, relacje – niezrozumiałe wojny
Szymon Golec | Nowa Siła Krytyczna
Na zapleczu Keństwa. Taneczna parodia "Carmen" w Teatrze Nowym
Izabella Adamczewska | Wyborcza Łódź
Carmen z „Nowego" chce być nie tylko piękna
Dariusz Pawłowski | Dziennik Łódzki
Skąpani w czerwieni
Klaudia Stępień-Kowalik | Plaster Łódzki
Carmen
Przemysław Gulda | guldapoleca
Bycze zaloty
Katarzyna Mikuła | Dziennik Teatralny
Trzy ciała kobiety
Paulina Ilska | Kalejdoskop Magazyn Kulturalny
„Carmen” - niemy śpiew, duszy krzyk
Sylwia Krasnodębska | Gazeta Polska Codziennie