Bal w Operze / 2013 r.
Autor:
Julian Tuwim
Reżyseria i scenariusz:
Daria Anfelli, Lech Raczak
Scenografia:
Piotr Tetlak
Kostiumy:
Roman Chruściel, Dariusz Jędrzejek (Transmode)
Kierownictwo muzyczne:
Paweł Paluch
Ruch sceniczny:
Tomasz Dajewski
Dyrygent:
Piotr Piątkowski
Muzycy:
Orkiestra Symfoniczna Teatru Nowego
Asystent reżysera:
Łukasz Gosławski
Premiera:
7 listopada 2013 r., Duża Sala
Występują:
Jolanta Jackowska (Postać dramatu)
Malwina Jelistratow (Postać dramatu)
Magdalena Kaszewska (Postać dramatu)
Aleksandra Posielężna (Postać dramatu)
Delfina Wilkońska (Postać dramatu)
Przemysław Dąbrowski (Postać dramatu)
Łukasz Gosławski (Postać dramatu)
Artur Gotz (Postać dramatu)
Gracjan Kielar (Postać dramatu)
Adam Kupaj (Postać dramatu)
Adam Mortas (Postać dramatu)
O spektaklu
Bal w Operze – arcydzieło polskiej literatury XX wieku, jeden z najgłośniejszych utworów Tuwima. Poemat satyryczny skierowany przeciw ówczesnym politycznym elitom i totalitarnym rządom. Fantastyczno-satyryczna ballada, w której wizja balu splata się z obrazem końca świata. Gośćmi są arystokracja, burżuazja, wojsko, politycy i zwykli ludzie poddawani manipulacji. Motyw zabawy stał się dla autora pretekstem do ukazania negatywnych aspektów władzy, ideologii i roli pieniądza.
„żywiołowa, fantastyczna erupcja słowa”
Wiesław Paweł Szymański, Cień pochylony bólem, „Współczesność” 1964, nr 1.
„Synteza kabaretu z najczystszą poezją”
Artur Sandauer, Z problemów literatury polskiej XX wieku, Warszawa 1965.
W przedstawieniu wykorzystano piosenki ze słowami Juliana Tuwima i muzyką Henryka Warsa Kto usta twe ucałował, Walczyk, Miłość ci wszystko wybaczy oraz Nasza jest noc z muzyką Stefanii Górskiej.
Przedstawienie zostało przygotowane w ramach Roku Tuwima
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Czas trwania: 1 godzina i 15 minut bez przerwy
Zdjęcia
Recenzje
Niech żyje bal
Michał Lachman, Łódź w kulturze
Apokalipsa według św. Juliana
Piotr Grobliński, e-kalejdoskop.pl
Jak bal, to z Tuwimem
Renata Sas, Express Ilustrowany
„Bal w Operze”: futra, fraki, lśniące laki
Izabella Adamczewska, Gazeta Wyborcza
Gdzie ten bal
Małgorzta Karbowiak, Kalejdoskop