Cztery premiery na Dużej Scenie, trzy na Małej, Wiosło Kultury i finałowa „14” 29. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej dla „Dobrze ułożonego młodzieńca” – zamykamy intensywny sezon, ale wakacje potrwają krótko; już na 17 września w ramach Festiwalu Łódź Czterech Kultur zaplanowana jest premiera „Carmen” w reżyserii Anny Obszańskiej.
– Przede wszystkim kończymy sezon z satysfakcją, że mamy odwagę mówić o istotnych sprawach w sposób atrakcyjny, z szacunkiem dla publiczności i dla nas samych: twórczyń i twórców, zespołu aktorskiego, technicznego oraz innych zaangażowanych osób – opowiada dyrektorka Dorota Ignatjew. – Poczucie, że nasze spektakle mają szanse wprowadzać realne pozytywne zmiany w świadomości i wrażliwości widzek i widzów dodaje nam skrzydeł.
W Nowym można było w tym sezonie zobaczyć między innymi napisaną przez Michała Buszewicza i wyreżyserowaną przez Wojtka Rodaka PRAKTYKĘ WIDZENIA – spektakl z udziałem osób z dysfunkcją narządu wzroku, inspirowany „Teorią widzenia” Władysława Strzemińskiego; doskonale przyjętego przez publiczność wspomnianego już DOBRZE UŁOŻONEGO MŁODZIEŃCA duetu Wiktor Rubin i Jolanta Janiczak, opowiadającego historię Eugeniusza Steinbarta – transpłciowego łodzianina z okresu międzywojnia czy BEZE MNIE JESTEŚ NIKIM – spektakl Agaty Biziuk na podstawie reportażu Jacka Hołuba, w przejmujący sposób poruszający temat przemocy domowej.
Mała Scena to także projekt Nowy i Młodzi i brawurowe SMOLEŃSK LATE NIGHT SHOW Jakuba Zalasy i Piotra Pacześniaka, zrecenzowane na pierwszych stronach dwóch ogólnopolskich dzienników i nominowane do Energii Kultury, na Dużej zaś: HAMLET WE WSI GŁUCHA DOLNA w reżyserii Roberta Talarczyka, KOCHA, NIE KOCHA Tomka Śpiewaka z monumentalną scenografią Anny Met oraz MY, PSY W KOSMOSIE – kontynuacja lubianej bajki muzycznej dla najmłodszych w reżyserii Przemysława Dąbrowskiego z muzyką Leny Ledoff.
Wyrazista, zaangażowana społecznie linia programowa Nowego, będąca kontynuacją myśli założyciela i patrona teatru Kazimierza Dejmka, przyciąga uwagę krytyków teatralnych: – Cieszymy się rosnącym portfolio świetnych recenzji; motywują nas do dalszej wytężonej pracy i poszukiwania ciekawych postaci, historii i tekstów – mówi Dorota Ignatjew. – Z tego punktu widzenia najważniejszy jest jednak powrót Nowego do grona teatrów, o których się mówi, pisze i w których się bywa.
Nowy sięga także poza Łódź – „Dobrze ułożony młodzieniec” wrócił właśnie z 6. Międzynarodowego Festiwalu Open the Door, który odbywa się w Katowicach, „Smoleńsk Late Night Show” w końcu września jedzie na Koszalińskie Konfrontacje Młodych.
Ostatnim akordem kończącego się sezonu będą Amatorzy Nowego – pokazy spektakli przygotowanych przez uczestników Koła i Studium Teatralnego. Łącznie swoje talenty pod okiem Katarzyny Żuk, Gracjana Kielara, Pawła Kosa, Konrada Michalaka i Adama Mortasa szlifuje osiemdziesiąt osób w wieku 13-18 lat oraz dorosłych.
Na jesień planowana jest CARMEN w reżyserii Anny Obszańskiej. Dla łódzkiej publiczności gratką będzie także spektakl Agnieszki Jakimiak sięgający do łódzkiej kultury klubowej przełomu tysiącleci. W końcówce roku widzki i widzowie zobaczą jeszcze na Dużej Scenie ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA Arthura Millera w reżyserii Remigiusza Brzyka.
Teatr będzie kontynuował także warsztatową odsłonę projektu „Nowy i Młodzi” – tym razem pod hasłem „Nowej Pracowni Dramaturgicznej”; pokazy pracy w procesie towarzyszące styczniowym warsztatom ŚWIATOOBRAZY – Źli chłopcy, złe dziewczyny zgromadziły rzesze widzek i widzów.
Planowane są także kolejne edycje NOWEGO SALONU POEZJI.