Rok 2020 w Nowym - Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
Kwiecień 2021
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24

    Edward drugi

    Dramat
    Duża Scena19:00
    kup bilet
  • 25

    Edward drugi

    Dramat
    Duża Scena18:00
    kup bilet
  • 26
  • 27
  • 28
  • 29

    Złodziej

    Komedia
    Duża Scena19:00
    kup bilet
  • 30

    Złodziej

    Komedia
    Duża Scena19:00
    kup bilet

    Kto nie ma nic, ten może wszystko

    Mała Scena19:15
    kup bilet

Rok 2020 w Nowym

Po intensywnym roku jubileuszowym patrzyliśmy na 2020 z wielkim optymizmem. Kalendarz pękał w szwach, co chwila przychodziły nam do głowy nowe pomysły.

Domykając obchody 70-lecia Teatru pokazywaliśmy widzom naszą książkę autorstwa Rafała Zięby „#Dejmek_70”, która jest opowieścią o początkach teatralnych Łodzi, z naciskiem na narodziny Teatru Nowego. W marcu odbyła się także premiera filmu Krystyny Piasecznej o Kazimierzu Dejmku pt. „Ostre słowa”, z którą gościliśmy na pokazie w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W styczniu i lutym spotkaliśmy się w Krakowskim Salonie Poezji w Łodzi słuchając poezji Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego i Juliana Tuwima. „Kwiaty polskie” przeczytali dla nas Grażyna Barszczewska i Krzysztof Orzechowski.

Na naszej scenie gościliśmy także spektakl łódzkiego Teatru Chorea „Tragedia Jana”, po którym odbyła się dyskusja wokół przetworzeń tekstów staropolskich, nawiązując także do spektakli z naszego repertuaru.

31 stycznia na Małej Scenie mieliśmy w Teatrze święto! Zaprezentowaliśmy widzom premierę spektaklu Jarosława Murawskiego „Humanka” w reżyserii Leny Frankiewicz. Przedstawienie spotkało się z dużym uznaniem widzów i krytyków. „Humanka” brała udział w 26. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

W lutym spotykaliśmy się, w ramach naszego cyklu Rozmowy Istotne, między innymi z Katarzyną Kłosińską i Michałem Rusinkiem (spotkanie dotyczyło książki „Dobra zmiana”, a poprowadził je Mirosław Oczkoś) oraz Juliuszem Braunem (wokół jego książki „Rynek i katedra”). Gościliśmy także Marka Kochana – autora dramatu „Niebieskie oczy proletariatu”, którego fragmenty usłyszeliśmy w wykonaniu naszych aktorów.

5 lutego zaprosiliśmy naszych widzów na kawę do nowo otwartej kawiarni teatralnej – Kawiarnia Nova.

Jeśli mowa o inauguracjach, także w lutym, rozpoczęliśmy wspólnie z Instytutem Teatralnym im. Mieczysława Hertza projekt – Mistrzowska Akademia Teatralna. Pierwszym wydarzeniem była rozmowa z Maciejem Wojtyszką prowadzona przez Józefa Opalskiego. Następnie zorganizowaliśmy warsztaty aktorskie MasterClass, których prowadzącym był profesor Geoffrey Colman – wykładowca znanej na całym świecie Royal Central School of Speech and Drama w Londynie. Po intensywnych dwóch dniach warsztatów, Geoffrey Colman wygłosił wykład mistrzowski pt. „Zostań profesjonalistą. Kształcenie aktorów i wrażliwości w erze cyfrowej”.

W tamtym momencie nie zdawaliśmy sobie sprawy jak szybko trzeba będzie wdrożyć słowa Colmana w życie. W marcu stanęliśmy przed nowym wyzwaniem. Nikt nie wiedział jak długo potrwa zamknięcie teatrów, w jaki sposób teraz będziemy realizować swoje wydarzenia i czy uda się pokazać to, co tak skrupulatnie planowaliśmy. Jednego natomiast byliśmy pewni: nie mogliśmy zostawić naszych widzów! Tak wtedy jak i teraz, uważamy, że Teatr jest ważną częścią życia dla wielu osób. Dla jednych jest sposobem na odpoczynek, dla drugich duchową ucztą intelektualną, a dla innych jest po prostu chwilą przyjemności i wytchnieniem. Nie mogliśmy zatem pozwolić, by w tak trudnym czasie, widzowie zostali pozbawieni dostępu do Teatru. Szybko zaczęliśmy działania pod hasłem #bądźmywkontakcie.

Przejrzeliśmy nasze zasoby i zdecydowaliśmy, że na początek udostępnimy naszej publiczności wszystkie, nagrane przez Radio Łódź Salony Poezji. Później uruchomiliśmy Teatralny Wehikuł Czasu. Dzięki digitalizacji archiwalnych taśm szpulowych przeprowadzonej przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, mogliśmy udostępniać w wersji audio najważniejsze archiwalne spektakle Teatru Nowego. Pierwszym spektaklem, jaki mogli odsłuchać widzowie była słynna, inaugurująca powstanie Teatru Nowego, „Brygada szlifierza Karhana” Vaska Kani w zbiorowej reżyserii pod kierownictwem Jerzego Merunowicza z 1949 roku. Każde nagranie dźwiękowe zostało opatrzone niezwykłymi zdjęciami wybitnych fotografów między innymi Andrzeja Brustmana czy Jerzego Neugebauera, którzy współpracowali z Nowym przez wiele lat. Wprawne ucho podczas odsłuchania spektaklu mogło rozpoznać głosy wspaniałych aktorów stanowiących fundament zespołu artystycznego Teatru Nowego w Łodzi m.in. Hanny Bedryńskiej, Krystyny Feldman, Zofii Grąziewicz, Elżbiety Jasińskiej, Eugenii Herman, Wiesławy Mazurkiewicz, Izabeli Pieńkowskiej, Barbary Rachwalskiej, Łucji Żarneckiej. Bogdana Baera, Marka Barbasiewicza, Ludwika Benoit, Seweryna Butryma, Ryszarda Dembińskiego, Józefa Duriasza, Zbigniewa Józefowicza, Andrzeja Maya, Wojciecha Pilarskiego, Mieczysława Voita, Andrzeja Żarneckiego i wielu, wielu innych. Dodatkowym smaczkiem są dobrze słyszalne reakcje ówczesnej publiczności. Usłyszeliśmy też Barbarę Dembińską, Wojciecha Droszczyńskiego i Marka Lipskiego – artystów do dziś grających na scenach Teatru Nowego.

Projekt towarzyszył nam niemal przez cały 2020 rok. Takie sentymentalne podróże były niewątpliwie wytchnieniem dla naszych widzów, a dla niektórych miłym przypomnieniem ich teatralnych przeżyć.

Wyjątkowe były także obchody Międzynarodowego Dnia Teatru, które w całości odbyły się online. Nasi aktorzy przez cały dzień składali życzenia widzom za pośrednictwem fanpage Teatru Nowego na Facebooku. Także niecodziennie, bez kolejek przy kasach, odbył się Dzień Teatru Publicznego. Zrealizowany został wspólnie, jak co roku, z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. To właśnie na te obchody przygotowaliśmy pierwsze odcinki cyklu miniatur teatralnych zrealizowanych specjalnie do emisji w sieci – „Opowieści z Baru Kokos” w reż. Macieja Wojtyszki.

Cykl na podstawie felietonów Anatola Potemkowskiego publikowanych w czasopiśmie Szpilki, tak spodobał się naszym widzom, że nie mogliśmy podjąć innej decyzji, jak o kontynuacji tego projektu! Obecnie mamy już dwa sezony opowieści o przygodach w jedynym otwartym barze w Łodzi – Barze Kokos.

Na początku pandemii także nasza pracownia krawiecka dziarsko pracowała. Nie mogli szyć kostiumów do nowych spektakli, więc spontanicznie włączyli się w akcję szycia maseczek. I tak piękne i bezpieczne maseczki trafiły do podopiecznych Fundacji Krwinka Uniwersyteckiego Szpitala Klinicznego Nr 4 im. Marii Konopnickiej Uniwersytetu Medycznego w Łodzi i szpitala dr K. Jonschera.

Po pierwszych pozytywnych reakcjach naszych widzów na zaproponowaną im ofertę kulturalną, zaczęliśmy już odważniej i z nadzieją patrzeć w przyszłość. Widząc jak bardzo brakuje naszej publiczności teatru, zaczęły się prace nad pokazami spektakli online. Jako pierwsze pokazaliśmy „Fabrykę muchołapek” w reżyserii Andrzeja Barta i „Poczekalnię. Kaczmarski/Tymański” w reżyserii Jarosława Wojciechowskiego.

Następnie, dzięki dofinansowaniu Narodowego Centrum Kultury z programu Kultura w sieci, mogliśmy śmiało zakrzyknąć, że „Zarzucamy sieć”! W wakacje zamieniliśmy obydwie sceny Teatru w plany filmowe. I tak zrealizowane zostały rejestracje spektakli Radosława Paczochy „Kościuszko. Ostatnia bitwa” i Małgorzaty Sikorskiej – Miszczuk „Kobro” w reżyserii Iwony Siekierzyńskiej oraz „Humanka” w reżyserii Leny Frankiewicz. Zarejestrowaliśmy także spektakle z naszej Sceny pod sufitem – „Amant na czerwonym dywanie” – monodram Wojciecha Oleksiewicza, oraz  monodramy Wojciecha Bartoszka „Bogom nocy równi”„Ostatnie słowo”.

 

 

Ważnym elementem działań online stała się też edukacja. Dzięki dofinansowaniu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Edukacja Kulturalna, przenieśliśmy warsztaty dla dzieci i młodzieży do sieci. Okazało się, że był to strzał w dziesiątkę, gdyż dostaliśmy wiele pozytywnych komentarzy od dzieci i rodziców, Oto kilka z nich:

Było super. Dziękujemy – Klara z Rodzicami

pięknie dziękuję za dzisiejsze spotkanie – Gosia

Z chęcią dołączymy do warsztatów odbywających się 22-go listopada. – Marta

Dziś Julia miała przyjemność uczestniczyć w warsztatach
Wyczarujmy wspólnie bajkę! z aktorem Konradem Michalakiem
Jesteśmy ZACHWYCONE kawał dobrej roboty.
Pan Konrad,ma świetne podejście do dzieci,
naprawdę wyczarowali bajkę.
Bardzo bardzo dziękujemy.
EWA

Dziękujemy za dzisiaj, była moc pięknego popołudnia – Gosia

A co tak zachwyciło uczestników? W ramach Teatralnej (wy)Bawialni online została stworzona oferta warsztatów odbywających się za pośrednictwem platformy zoom. Dzieci mogły wziąć udział w zajęciach aktorskich, tanecznych, muzycznych czy logopedycznych prowadzonych przez doświadczonych aktorów i animatorów z naszego Teatru.
Dzięki formule online, zyskaliśmy nowych odbiorców także spoza naszego miasta. Oczywistością zatem było, że w 2021 roku Teatralna (wy)Bawialnia także będzie kontynuowana! I już brakuje miejsc na kolejne warsztaty!
Drugim projektem edukacyjnym przeniesionym do świata wirtualnego było działanie Uratuj spektakl. Tym razem postanowiliśmy stworzyć pierwszą w Polsce, a może i na świecie, wyjątkową interaktywną grę komputerową, w której można zwiedzić kulisy teatru i dowiedzieć się czegoś nowego o teatralnych zawodach.

Na graczy czekają 4 misje, w których wcielają się w pracowników Teatru Nowego chodząc po jego pracowniach i zawiłych korytarzach. Jeśli przejdą wszystkie misje, wygrywają dostęp do spektaklu na podstawie baśni „Lilia wodna” opracowanej przez Marię Niklewiczową, w adaptacji, reżyserii i wykonaniu Bartosza Turzyńskiego. W rolę przewodnika graczy wcielił się aktor naszego Teatru – Łukasz Gosławski. Gra została dofinansowana ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie Edukacja kulturalna.
W ramach działań edukacyjnych połączyliśmy także siły z Teatrem Muzycznym w Łodzi i zabraliśmy widzów w podróż śladami Juliana Tuwima. Młodzież biorąca udział w warsztatach mogła odkryć na nowo swoje miasto, a także nauczyła się interpretować poezję Juliana Tuwima. Efektem warsztatów jest film podsumowujący akcję. Warsztaty prowadziła aktorka współpracująca z naszym Teatrem i Teatrem Muzycznym – Maria Gudejko. Projekt „A ja Łódź wolę!” dofinansowany był ze środków Muzeum Historii Polski w ramach Programu „Patriotyzm Jutra” i dotacją celową UMŁ.

W Teatrze Nowym organizowaliśmy także zbiórkę książek w ramach akcji Zaczytani.

Chcąc działać dalej i myśląc już o powrocie na scenę, uruchomiliśmy zbiórkę crowdfundingową na portalu Polakpotrafi.pl pod hasłem „Teatr Nowy w Łodzi – zbieramy na doładowanie!”. W zamian za wpłaty, oferowaliśmy ciekawe warsztaty, zwiedzanie kulis oraz archiwum, programy teatralne i plakaty z autografami, podziękowania od ulubionych aktorów, zaproszenia na premiery, karnet na Krakowski Salon Poezji czy lunch z dyrektorem artystycznym w teatralnym bufecie. Zbiórka okazała się sukcesem – udało nam się zebrać ponad 4300 zł. Środki te przeznaczyliśmy na dokończenie prac nad spektaklami „Kto odkrył Amerykę?” i „Obietnica poranka” w reżyserii Macieja Wojtyszki, które pokazaliśmy na inaugurację nowego sezonu teatralnego po chwilowym otwarciu instytucji. W nowym sezonie premierę miał także monodram Konrada Michalaka „Znikomość” na podstawie tekstu Larsa Norena.

Byliśmy także współorganizatorami Dyktanda Tuwimowskiego, razem z Domem Literatury w Łodzi. A nasz dyrektor artystyczny – Maciej Wojtyszko, wyreżyserował czytanie performatywne „Balladyny” w ramach akcji Narodowego Czytania.
We wrześniu i październiku zorganizowaliśmy stacjonarnie trzy Salony Poezji („Poezja Julii Hartwig”, „Wielcy poeci, którzy nie dostali Nobla” i „Mirosław Grzelak – Chwasty pod płotem”).

Pomimo tego, że mogliśmy grać wreszcie na żywo, postanowiliśmy działać hybrydowo. I tak 3 października zorganizowaliśmy po raz pierwszy wspólne oglądanie „Humanki” na Facebooku. Spektakl, niemal w czasie rzeczywistym, oglądali równocześnie widzowie w Teatrze jak i ci zgromadzeni przed ekranami komputerów. Spektakl dotarł do ponad 4600 widzów! A po spektaklu zaprosiliśmy wszystkich widzów (i tych online i offline) na dyskusję. Sukces tego eksperymentu zmotywował nas do działania i tak, już po ponownym zamknięciu instytucji, wspólnie oglądaliśmy spektakl „Kobro” oraz zaplanowaną specjalnie na Sylwestra premierę online spektaklu „Kto odkrył Amerykę?”. W tych pokazach także udział wzięło ponad 4500 osób!

Świat cyfrowy okazał się dla nas tak pociągający, że coraz chętniej organizowaliśmy konferencje i dyskusje transmitowane live na Facebooku.
Po raz pierwszy zorganizowaliśmy konferencję prasową online dotyczącą książki Antoni Czechow „Dramaty”, której jesteśmy wydawcami wspólnie z Fundacją Instytut Teatralny im. Mieczysława Hertza. O publikacji opowiedzieli wówczas Maciej Wojtyszko, Jacek Orłowski, Tomasz Mróz, Piotr Karczewski i Krzysztof Dudek. Swoją obecnością zaszczycił nas także wyjątkowy gość dr Igor Zhukowskii, Dyrektor Rosyjskiego Ośrodka Nauki i Kultury w Warszawie.To właśnie z jego ust padło zaproszenie dla naszych aktorów – Moniki Buchowiec i Bartosza Turzyńskiego – na prestiżowe warsztaty aktorskie w Moskwie organizowane przez przez Russian Institute of Theatre Arts GITIS. Po powrocie aktorzy opowiedzieli o swoim doświadczeniu w rozmowie z Maciejem Wojtyszką. Dzięki temu, że rozmowa na Fecebooku odbywała się na żywo, widzowie mogli zadawać pytania aktorom.
13 września znów wróciliśmy do świata Czechowa i zorganizowaliśmy spotkanie dotyczące publikacji naszej książki z pełnospektaklowymi dramatami w klasycznych tłumaczeniach. Prelegentami byli : Irina Litavrina – autorka wstępu krytycznego do publikacji; Tomasz Mróz- autor obszernej bibliografii w języku polskim i angielskim, Piotr Karczewski – autor oprawy graficznej publikacji, Paweł Spodenkiewicz – który przełożył z języka rosyjskiego wstęp do książki a także opracował biogramy autorów poszczególnych przekładów oraz prowadzący spotkanie Jacek Orłowski – Prezes Instytutu Teatralnego im. Mieczysława Hertza, który opracował publikację merytorycznie.

Wspólnie z Instytutem Teatralnym im. Mieczysława Hertza zorganizowaliśmy także spotkanie wokół książki „Obudź mnie, gdy to się skończy. Wybór nowych dramatów z Bośni i Hercegowiny.”. Książka ukazała się z inicjatywy Instytutu Teatralnego im. Mieczysława Hertza w Łodzi przy wsparciu współwydawców: Mazowieckiego Instytutu Kultury w Warszawie i Instytucji Publicznej MES – Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego – Scena MESS w Sarajewie oraz partnerów: Fundacji Wydawniczej w Sarajewie i Inicjatywy Młodych na Rzecz Praw Człowieka w Bośni i Hercegowinie w Sarajewie.
Publikację dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. W pierwszej części spotkania zostało zaprezentowane czytanie performatywne w reżyserii Jacka Orłowskiego, utworu otwierającego antologię dramatów z Bośni i Hercegowiny pt. „Śmierć wędrownej handlarki. Monolog dla Europy” Tanji Šljivar.W wydarzeniu wzięli udział: aktorka Dominika Lichy oraz muzycy Tadeusz Kulas i Jakub Jung . W drugiej części natomiast odbyła się dyskusja z udziałem autorek wstępu do książki i tłumaczek kilku prezentowanych w niej dramatów: prof. Magdaleny Koch oraz dr Gabrieli Abrasowicz. Do udziału w rozmowie została zaproszona także Tanja Šljivar oraz przedstawiciele współwydawców i partnerów książki: Magdalena Ulejczyk – Dyrektor Mazowieckiego Instytutu Kultury
w Warszawie, Nihad Kreševljaković – Dyrektor Instytucji Publicznej MES – Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego – Scena MESS w Sarajewie oraz Ivan Sivrić Prezes Fundacji Wydawniczej w Sarajewie.

 

9 listopada Telewizja Polska wyemitowała spektakl Teatru Telewizji wyreżyserowany przez Macieja Wojtyszkę. W produkcji „Ni z tego, ni z owego” wzięli udział nasi aktorzy, ale także pracownicy naszego Teatru.

Jak większość osób, także i my świętowaliśmy urodziny online. Pomimo tego, że nie mogliśmy się spotkać z widzami, 71 urodziny zapamiętamy na długo…

Jednak nasi widzowie, niezależnie czy online czy offline, nadal byli z nami i zawsze mogliśmy liczyć na ich wsparcie. W okresie od marca 2020 do stycznia 2021 liczba obserwujących nasz fanpage na Facebooku powiększyła się o ponad 1000 nowych osób, które zamierzamy zaskakiwać jeszcze bardziej i nie możemy się doczekać aż wreszcie zaprosimy je do naszej siedziby!
W okresie od 1 marca do 31 grudnia nasze materiały na kanale Youtube osiągnęły wyniki 147,3 tys. wyświetleń. Zanotowaliśmy przyrost o 230 subskrybentów do poziomu 365 subskrybentów, a średni czas oglądania naszych filmów to 4,5 tys. godzin!
Warto też przypomnieć, że w 2020 r., dzięki dofinasowaniu otrzymanemu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Infrastruktura Kultury” mogliśmy dokonać zakup sprzętu multimedialnego do obsługi spektakli w Teatrze Nowym. Mamy między innymi nowe, wspaniałe rzutniki multimedialne, komputer do sterowania oświetleniem i multimediami, nowe oświetlenie. Czekamy, żeby móc jak najszybciej sprawdzić sprzęt podczas grania spektakli na naszych scenach, bo przy rejestracjach do sieci sprawdził się rewelacyjnie.

Końcówka roku upłynęła nam pod hasłem przygotowań do wspomnianej już premiery sylwestrowej spektaklu „Kto odkrył Amerykę?” w reżyserii Macieja Wojtyszki, prób online do nowych produkcji oraz na… tworzeniu nowej strony internetowej, która ujrzała światło dzienne 31 grudnia 2020! I to wszystko w ramach projektu „Rejestracja i udostępnienie w sieci sztuki Chrisy Spilioti Kto odkrył Amerykę? wraz z modernizacją strony www Teatru” dzięki dofinasowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego i dotacji celowej UMŁ. Odświeżona szata graficzna, większa przejrzystość i uporządkowane treści – z takim bagażem wkroczyliśmy dumnie w Nowy Rok 2021!

A przede wszystkim mamy wspaniały zespół Teatru, który niecierpliwie czeka na możliwość grania dla publiczności na naszych scenach.

Do zobaczenia wkrótce w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi!

Bądź z nami w kontakcie!

Zapisz się do newslettera Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, ul. Zachodnia 93, 90-402 w Łodzi w celu realizacji usługi newsletterowej obejmującej bieżące informowanie dotyczące repertuaru, nowości, sprzedaży biletów. Informacje na temat przetwarzania Pani/Pana danych osobowych dostępna jest na stronie Polityka Prywatności.