CALDERÓN de la BARCA

kim był i dlaczego On?

Autor dramatu “Wielki teatr świata” to również twórca trochę lepiej znanych utworów “Książę niezłomny” czy “Życie jest snem”. Ale jego dorobek jest znacznie bogatszy i – prawdę mówiąc –  trudny do ogarnięcia i jednoznacznej kwalifikacji. Nadworny pisarz króla Filipa IV  – taki pisarz od wszystkiego – uwielbiał komedie, dramaty z gatunku płaszcza i szpady tak charakterystyczne dla sztuki hiszpańskiej, dramaty filozoficzne, honorowe i religijne. Jego dzieła są odnajdywane do dziś i rozproszone po najmniej spodziewanych zakątkach Europy – jak znaleziony w Pradze dramat “El Duque de Candia” o księciu Władysławie, synu polskiego króla Zygmunta III Wazy. Główne cechy jego pisarstwa niezbyt skomplikowana fabuła, którą na własne potrzeby określam fabula rasa, malowniczy styl opowiadania, dociekania filozoficzne, intrygi miłosne i rozważania natury religijnej.

Kto mógłby lepiej ujarzmić ten skomplikowany konglomerat, podsycony widowiskowością autos sacramentales znanych ze złotego wieku? Wtedy wchodzi on, cały na biało! Cezary Tomaszewski!

Sam mówi: »Czytając Calderona pomyślałem, że jest naprawdę śmieszny. To kąśliwa i złośliwa farsa, przy której nawet Mayday wydaje się być szlachetny, jednocześnie stawiająca pytania o naturę człowieka, które dawno przestaliśmy sobie zadawać. Tworząc “Wielki teatr świata” Calderón pozwala przyjrzeć się światu tak, jak oglądamy penicylinę w szalce Petriego. Ale  tytuł okazuje się większy niż to, o czym opowiada. Średniowieczna wizja kosmosu była oparta na starożytnych pismach. Zakładała, że świat musi być doskonały, bo jak mówi Biblia “Widział Bóg, że wszystko co stworzył, było dobre”. Ale dzisiaj musimy się zmierzyć z odpowiedzią na pytanie Co dalej? Wydaje mi się, że mamy do wyboru Mad Max albo StarTrek« *

*wypowiedź została mu przypisana.

KONTEKSTY:
PADÓŁ AKA TEATR
JAKAŚ SZOPKA, ISTNY CYRK!
MASA, MARZENIA, MASZYNA