Nowy Rok w Teatrze Nowym - plany repertuarowe na 2023 - Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
grudzień 2024
  • 1

    Mój pierwszy rave

    Muzyczny
    Mała Scena17:15
    kup bilet

    Śmierć komiwojażera

    Dramat
    Duża Scena18:00
    kup bilet
  • 2
  • 3

    W kieszeni sceny

    Mała Scena10:30
    kup bilet
  • 4

    Antygona w Nowym Jorku

    Dramat
    Mała Scena09:00
    kup bilet

    Antygona w Nowym Jorku

    Dramat
    Mała Scena12:30
    kup bilet
  • 5

    Tajemniczy ogród

    Dla dzieci
    Duża Scena10:00
    kup bilet
  • 6

    Tajemniczy ogród

    Dla dzieci
    Duża Scena09:00
    kup bilet

    Tajemniczy ogród

    Dla dzieci
    Duża Scena11:30
    kup bilet

    Zmęczone

    Komedia
    Mała Scena19:15
    kup bilet
  • 7

    Hotel ZNP

    Komedia
    Duża Scena19:00
    kup bilet

    Zmęczone

    Komedia
    Mała Scena19:15
    kup bilet

    Scena IMPRO

    Komedia
    Mała Scena21:15
    kup bilet
  • 8

    Zmęczone

    Komedia
    Mała Scena17:15
    kup bilet

    Hotel ZNP

    Komedia
    Duża Scena18:00
    kup bilet
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

    Prawda

    Komedia
    Mała Scena19:15
    kup bilet
  • 14

    Prawda

    Komedia
    Mała Scena19:15
    kup bilet
  • 15

    Prawda

    Komedia
    Mała Scena17:15
    kup bilet
  • 16
  • 17
  • 18

    Antygona w Nowym Jorku

    Dramat
    Mała Scena09:00
    kup bilet

    Antygona w Nowym Jorku

    Dramat
    Mała Scena12:30
    kup bilet
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 27
  • 28

    Ślubu nie będzie

    Farsa
    Duża Scena19:00
    kup bilet

    Ballady morderców | Nick Cave po polsku

    Mała Scena19:15
    kup bilet
  • 29
  • 30
  • 31

    Prawda

    Komedia
    Mała Scena19:00
    kup bilet

    Hotel ZNP

    Komedia
    Duża Scena21:30
    kup bilet

Nowy Rok w Teatrze Nowym – plany repertuarowe na 2023

W 2023 roku ofertę artystyczną Nowego zdominują istotne tematy społeczne – teatr będzie sięgać po reportaże i literaturę faktu – oraz motywy łódzkie: miasto rozpoczyna właśnie obchody 600-lecia nadania praw.

Na początek, 6 stycznia, na Dużej Scenie widzowie zobaczą przygotowywane od września premierowe przedstawienie „Hamleta we wsi Głucha Dolna” Ivo Brešana w reżyserii Roberta Talarczyka. Akcja sztuki, oryginalnie rozgrywającej się w latach 60-tych w jugosłowiańskiej wsi, została przeniesiona do czasów współczesnych i miejsca – choć nieokreślonego – to jednak dziwnie znajomego; władza bowiem – jak mówi reżyser – deprawuje zawsze i wszędzie.

Na koniec marca zaplanowana jest premiera spektaklu w reżyserii Wiktora Rubina z tekstem i dramaturgią Jolanty Janiczek, poświęconego postaci Eugenii Steinbart – łodzianki z Bałut, która w męskim przebraniu nie tylko podjęła pracę, ale także wstąpiła w związek małżeński, z którego (oficjalnie) urodził się syn.

Z myślą o młodej publiczności Nowego na Dzień Dziecka przygotowywana jest kontynuacja lubianego spektaklu „My, psy” w reżyserii Przemysława Dąbrowskiego; tym razem bohaterowie polecą w kosmos, skąd będą przestrzegać młodych widzów przed pułapkami świata cyfrowego i opowiadać o tym, co trudno znaleźć w Internecie: przyjaźni, miłości, odwadze i odpowiedzialności – za psa, za przyjaciela, za swoje miasto – Łódź.

W drugiej połowie roku na Dużej Scenie widzowie Nowego zobaczą spektakl w reżyserii znanego im m.in. z „Ziemi obiecanej”, „Brygady szlifierza Karhana” czy „1968 // biegnij, mała, biegnij” Remigiusza Brzyka.

Ciekawie zapowiada się kolejnych 12 miesięcy na Małej Scenie, od blisko dwóch lat będącej forum teatralnych debiutów w ramach projektu „Nowy i Młodzi”.

W 2023 projekt zyska nową perspektywę: poza kuratorowanym spektaklem w reżyserii zwyciężczyni ostatniego Forum Młodej Reżyserii Anny Obszańskiej, realizowanym w koprodukcji w Festiwalem Łódź Czterech Kultur, obejmie także szeroko pojętą edukację artystyczną młodych twórców.

Ruszający w połowie stycznia cykl warsztatowy „Światoobrazy” będzie twórczym laboratorium wymiany umiejętności, narzędzi i doświadczeń między młodymi reżyserami i reżyserkami oraz dramaturgami i dramaturżkami reprezentującymi Akademię Sztuk Teatralnych w Krakowie i Akademię Teatralną w Warszawie oraz studentami i studentkami Szkoły Filmowej w Łodzi.

Zaproszeni do projektu młodzi twórcy i twórczynie będą rewidować, rekonstruować i remiksować kanony filmowe, by raz jeszcze tchnąć życie w niegdyś rewolucyjne i buntownicze, a dziś nieco zakurzone diagnozy rzeczywistości autorstwa znakomitych absolwentów i absolwentek Filmówki.

Na początek trzy reżyserki: Ewa Galica (AT), Mira Mańka (absolwentka AST) i Anna Obszańska (AST) zmierzą się z kultowymi debiutanckimi dziełami Andrzeja Wajdy, Jerzego Skolimowskiego, Agnieszki Holland, Barbary Sass i Kazimierza Kutza; jesienią natomiast uczestnicy i uczestniczki wezmą na warsztat dorobek Andrzeja Munka. Obie edycje zwieńczą otwarte dla publiczności pokazy pracy w procesie.

Nowy zacieśni też współpracę z działającą w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Pracownią Dramaturgiczną. W ramach łódzkiej odsłony projektu studenci i studentki III i IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu AST oraz aktorzy i aktorki Nowego przygotują podczas tygodniowych warsztatów pięć otwartych dla publiczności czytań performatywnych nowych dramatów polskich, które powstają w Pracowni Dramaturgicznej AST; sprawdzą potencjał pracy kolektywnej i poszukają przestrzeni dotychczas niedostatecznie eksplorowanych w teatrze.

Do współpracy artystycznej na Małej Scenie – poza wspomnianą Anną Obszańską – teatr zaprosił także dwie inne uznane reżyserki młodego pokolenia. Agnieszka Jakimiak w ubiegłym roku w ramach Festiwalu Łódź Czerech Kultur pokazała na scenie Nowego „Miłą robótkę”, która przyniosła jej nominację do „Paszportu Polityki”, a tym razem zajmie się łódzką kulturą rave lat ‘90. Agata Biziuk natomiast podejmie na scenie temat przemocy.

Zwrot w stronę teatru faktu zaowocował planem zorganizowania w Nowym Przeglądu Reportaży Scenicznych „Nowy Temat”. Zaplanowane na październik wydarzenie ma być okazją do zaprezentowania widzom najciekawszych pozycji repertuarowych polskiego teatru faktu ostatnich lat. Towarzyszące spektaklom spotkania i warsztaty posłużyłyby rozwinięciu poruszanych w sztukach tematów, składając się na atrakcyjne, wielowątkowe wydarzenie teatralne, skupiające twórców i szeroką publiczność.

Od października 2022 roku trwają w Nowym zajęcia drugiej edycji Koła i Studium Teatralnego. 80 uczestników pracujących w czterech grupach przygotowuje amatorskie spektakle, których prezentacja zaplanowana jest na drugą połowę czerwca.

Teatr planuje także kontynuację spotkań w ramach zainaugurowanego w ubiegłym roku Nowego Salonu Poezji. W 600. rocznicę nadania Łodzi praw miejskich chce sięgać po dorobek łódzkich poetów – znanych i nieznanych, wspominanych i zapomnianych, pozostających w cieniu wielkiego Tuwima i tych z zupełnie nowych pokoleń. Utworom w wykonaniu aktorów Nowego będą towarzyszyły rozmowy o twórczych poszukiwaniach i kształtowaniu się wrażliwości mieszkańców przemysłowego miasta oraz muzyka w wykonaniu artystów Akademii Muzycznej.

Tak jak w poprzednich latach w Nowym odbędzie się także „Narodowe czytanie”, kolędowanie połączone ze zbiórką funduszy na Łódzkie Hospicjum dla Dzieci przy ul. Łupkowej oraz teatralne powitanie Nowego Roku 2024.