W 2023 roku ofertę artystyczną Nowego zdominują istotne tematy społeczne – teatr będzie sięgać po reportaże i literaturę faktu – oraz motywy łódzkie: miasto rozpoczyna właśnie obchody 600-lecia nadania praw.
Na początek, 6 stycznia, na Dużej Scenie widzowie zobaczą przygotowywane od września premierowe przedstawienie „Hamleta we wsi Głucha Dolna” Ivo Brešana w reżyserii Roberta Talarczyka. Akcja sztuki, oryginalnie rozgrywającej się w latach 60-tych w jugosłowiańskiej wsi, została przeniesiona do czasów współczesnych i miejsca – choć nieokreślonego – to jednak dziwnie znajomego; władza bowiem – jak mówi reżyser – deprawuje zawsze i wszędzie.
Na koniec marca zaplanowana jest premiera spektaklu w reżyserii Wiktora Rubina z tekstem i dramaturgią Jolanty Janiczek, poświęconego postaci Eugenii Steinbart – łodzianki z Bałut, która w męskim przebraniu nie tylko podjęła pracę, ale także wstąpiła w związek małżeński, z którego (oficjalnie) urodził się syn.
Z myślą o młodej publiczności Nowego na Dzień Dziecka przygotowywana jest kontynuacja lubianego spektaklu „My, psy” w reżyserii Przemysława Dąbrowskiego; tym razem bohaterowie polecą w kosmos, skąd będą przestrzegać młodych widzów przed pułapkami świata cyfrowego i opowiadać o tym, co trudno znaleźć w Internecie: przyjaźni, miłości, odwadze i odpowiedzialności – za psa, za przyjaciela, za swoje miasto – Łódź.
W drugiej połowie roku na Dużej Scenie widzowie Nowego zobaczą spektakl w reżyserii znanego im m.in. z „Ziemi obiecanej”, „Brygady szlifierza Karhana” czy „1968 // biegnij, mała, biegnij” Remigiusza Brzyka.
Ciekawie zapowiada się kolejnych 12 miesięcy na Małej Scenie, od blisko dwóch lat będącej forum teatralnych debiutów w ramach projektu „Nowy i Młodzi”.
W 2023 projekt zyska nową perspektywę: poza kuratorowanym spektaklem w reżyserii zwyciężczyni ostatniego Forum Młodej Reżyserii Anny Obszańskiej, realizowanym w koprodukcji w Festiwalem Łódź Czterech Kultur, obejmie także szeroko pojętą edukację artystyczną młodych twórców.
Ruszający w połowie stycznia cykl warsztatowy „Światoobrazy” będzie twórczym laboratorium wymiany umiejętności, narzędzi i doświadczeń między młodymi reżyserami i reżyserkami oraz dramaturgami i dramaturżkami reprezentującymi Akademię Sztuk Teatralnych w Krakowie i Akademię Teatralną w Warszawie oraz studentami i studentkami Szkoły Filmowej w Łodzi.
Zaproszeni do projektu młodzi twórcy i twórczynie będą rewidować, rekonstruować i remiksować kanony filmowe, by raz jeszcze tchnąć życie w niegdyś rewolucyjne i buntownicze, a dziś nieco zakurzone diagnozy rzeczywistości autorstwa znakomitych absolwentów i absolwentek Filmówki.
Na początek trzy reżyserki: Ewa Galica (AT), Mira Mańka (absolwentka AST) i Anna Obszańska (AST) zmierzą się z kultowymi debiutanckimi dziełami Andrzeja Wajdy, Jerzego Skolimowskiego, Agnieszki Holland, Barbary Sass i Kazimierza Kutza; jesienią natomiast uczestnicy i uczestniczki wezmą na warsztat dorobek Andrzeja Munka. Obie edycje zwieńczą otwarte dla publiczności pokazy pracy w procesie.
Nowy zacieśni też współpracę z działającą w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie Pracownią Dramaturgiczną. W ramach łódzkiej odsłony projektu studenci i studentki III i IV roku Wydziału Reżyserii Dramatu AST oraz aktorzy i aktorki Nowego przygotują podczas tygodniowych warsztatów pięć otwartych dla publiczności czytań performatywnych nowych dramatów polskich, które powstają w Pracowni Dramaturgicznej AST; sprawdzą potencjał pracy kolektywnej i poszukają przestrzeni dotychczas niedostatecznie eksplorowanych w teatrze.
Do współpracy artystycznej na Małej Scenie – poza wspomnianą Anną Obszańską – teatr zaprosił także dwie inne uznane reżyserki młodego pokolenia. Agnieszka Jakimiak w ubiegłym roku w ramach Festiwalu Łódź Czerech Kultur pokazała na scenie Nowego „Miłą robótkę”, która przyniosła jej nominację do „Paszportu Polityki”, a tym razem zajmie się łódzką kulturą rave lat ‘90. Agata Biziuk natomiast podejmie na scenie temat przemocy.
Zwrot w stronę teatru faktu zaowocował planem zorganizowania w Nowym Przeglądu Reportaży Scenicznych „Nowy Temat”. Zaplanowane na październik wydarzenie ma być okazją do zaprezentowania widzom najciekawszych pozycji repertuarowych polskiego teatru faktu ostatnich lat. Towarzyszące spektaklom spotkania i warsztaty posłużyłyby rozwinięciu poruszanych w sztukach tematów, składając się na atrakcyjne, wielowątkowe wydarzenie teatralne, skupiające twórców i szeroką publiczność.
Od października 2022 roku trwają w Nowym zajęcia drugiej edycji Koła i Studium Teatralnego. 80 uczestników pracujących w czterech grupach przygotowuje amatorskie spektakle, których prezentacja zaplanowana jest na drugą połowę czerwca.
Teatr planuje także kontynuację spotkań w ramach zainaugurowanego w ubiegłym roku Nowego Salonu Poezji. W 600. rocznicę nadania Łodzi praw miejskich chce sięgać po dorobek łódzkich poetów – znanych i nieznanych, wspominanych i zapomnianych, pozostających w cieniu wielkiego Tuwima i tych z zupełnie nowych pokoleń. Utworom w wykonaniu aktorów Nowego będą towarzyszyły rozmowy o twórczych poszukiwaniach i kształtowaniu się wrażliwości mieszkańców przemysłowego miasta oraz muzyka w wykonaniu artystów Akademii Muzycznej.
Tak jak w poprzednich latach w Nowym odbędzie się także „Narodowe czytanie”, kolędowanie połączone ze zbiórką funduszy na Łódzkie Hospicjum dla Dzieci przy ul. Łupkowej oraz teatralne powitanie Nowego Roku 2024.