"Dobrze ułożony młodzieniec" w konkursie głównym 16. Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia! - Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi
maj 2025
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

    Beze mnie jesteś nikim

    Dramat
    Mała Scena17:15
    kup bilet

    Złodziej

    Czarna komedia
    Duża Scena18:00
    kup bilet
  • 8

    Złodziej

    Czarna komedia
    Duża Scena19:00
    kup bilet

    Beze mnie jesteś nikim

    Dramat
    Mała Scena19:15
    kup bilet
  • 9

    PASTY do mycia języka

    Duża Scena19:00
    kup bilet

    Ballady morderców | Nick Cave po polsku

    Muzyczny
    Mała Scena20:00
    kup bilet

    Scena IMPRO

    Komedia
    Mała Scena21:30
    kup bilet
  • 10
  • 11

    43.FST FORTISSIMO

    Mała Scena14:30
    kup bilet

    Inauguracja 43. Festiwalu Szkół Teatralnych

    Duża Scena20:00
    kup bilet
  • 12

    43.FST OJCIEC

    Mała Scena14:00
    kup bilet

    43.FST WIERNA WATAHA

    Teatr Lalek Arlekin16:30
    kup bilet

    43.FST BACHANTKI / BAKCHAI

    Duża Scena18:45
    kup bilet
  • 13

    43.FST FRANKENSTEIN SHOW

    Duża Scena18:00
    kup bilet
  • 14

    43.FST ARABELA

    Mała Scena15:00
    kup bilet

    43.FST ALICJI NIE BĘDZIE

    Duża Scena17:45
    kup bilet
  • 15

    43.FST MEWA

    Duża Scena17:30
    kup bilet
  • 16

    43.FST MIDSUMMER night’s dream

    Mała Scena15:00
    kup bilet
  • 17

    43.FST PAKUJEMY MANATKI

    Duża Scena18:00
    kup bilet

    43.FST DZIEWCZYNO, TAKIE KONFUNDUJĄCE

    Mała Scena20:30
    kup bilet
  • 18

    Zakończenie 43. Festiwalu Szkół Teatralnych

    Duża Scena14:00
    kup bilet
  • 19

    W kieszeni sceny

    10:00
    kup bilet

    W kieszeni sceny

    11:30
    kup bilet
  • 20
  • 21

    Tajemniczy ogród

    Dla dzieci
    Duża Scena09:00
    kup bilet
  • 22

    Ciało dziewczyny

    Mała Scena19:15
    kup bilet
  • 23

    Ciało dziewczyny

    Mała Scena10:00
    kup bilet

    Kto jest szalony – ja czy świat?

    Tragifarsa
    Duża Scena19:00
    kup bilet
  • 24

    Kto jest szalony – ja czy świat?

    Tragifarsa
    Duża Scena19:00
    kup bilet

    Prawda

    Komedia
    Mała Scena19:15
    kup bilet

    Scena IMPRO

    Komedia
    Mała Scena21:15
    kup bilet
  • 25

    Prawda

    Komedia
    Mała Scena17:15
    kup bilet

    Kto jest szalony – ja czy świat?

    Tragifarsa
    Duża Scena18:00
    kup bilet
  • 26
  • 27
  • 28

    Śmieszy cię to?

    Farsa
    Duża Scena18:00
    kup bilet
  • 29

    Śmieszy cię to?

    Farsa
    Duża Scena19:00
    kup bilet
  • 30

    Wszystko o kobietach

    Komedia
    Mała Scena19:15
    kup bilet
  • 31

    Hamlet we wsi Głucha Dolna

    Satyra
    Duża Scena19:00
    kup bilet

    Wszystko o kobietach

    Komedia
    Mała Scena19:15
    kup bilet

„Dobrze ułożony młodzieniec” w konkursie głównym 16. Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia!

Z dumą ogłaszamy, że spektakl Dobrze ułożony młodzieniec Joli Janiczak i Wiktora Rubina weźmie udział w konkursie głównym INFERNO 16. Międzynarodowego Festiwalu Boska Komedia w Krakowie!

Festiwal to aż 9 dni artystycznych wrażeń, prawdziwy dialog twórczyń i twórców różnych pokoleń, rodowodów i światopoglądów. To ponad 20 przedstawień z Polski i zagranicy, w tym 7 w konkursie głównym – INFERNO – wyłonionych przez 5-osobowe grono selekcjonerek i selekcjonerów.
Zwycięzca zabierze ze sobą statuetkę Boskiego Komedianta, a wyboru dokona jury złożone z krytyków, kuratorów i selekcjonerów festiwali z 6 krajów: USA, Chile, Turcji, Indii, Włoch i Szwajcarii. Festiwal odbędzie się w dniach 8 – 16 grudnia. 

Sprzedaż biletów rusza 8 listopada o godz. 12 na stronie bilety.laznianowa.pl


Ze strony organizatora:

Tegoroczna Boska Komedia odbywa się pod hasłem „Krajobraz po bitwie”. Ostatnie lata to bowiem czas niezliczonych i nieustannych polskich bitew – o wolne sądy i wolne media, o prawa kobiet, o prawa mniejszości, o niezależność instytucji kultury. Bitwy te odbywały się w ławach parlamentarnych, w kościołach, przed sądami, a także – na ulicach. Miały też miejsce na scenach, bo w teatrze, jak w soczewce, odbija się stan współczesnego społeczeństwa. Wychodzimy z tej wojny skrajnie zmęczeni, poobijani, spolaryzowani jako wspólnota. Mamy dość radykalizacji języka publicznej debaty i wyniszczającego napięcia, w jakim od dawna żyjemy. Spektakle pokazywane na Boskiej Komedii oddają ów „krajobraz po bitwie” i może nie analizują przyczyn, jakie do niego doprowadziły, ale są świadectwem czasu oraz strategiami przetrwania w kraju wojny kulturowej rozpętywanej przez zideologizowanych polityków. W każdym z nich możemy odnaleźć perspektywę przezwyciężenia, drogę do serc, zrozumienia i nadziei, która rozświetla mrok.

O niezgodzie na wykluczenia z punktu widzenia wykluczanych, buncie przeciw mowie nienawiści i brakowi tolerancji wobec odmienności są konkursowy „Dobrze ułożony młodzieniec” Wiktora Rubina i Jolanty Janiczak z Teatru Nowego w Łodzi oraz pokazywany poza konkursem „Spartakus” Jakuba Skrzywanka z Teatru Współczesnego w Szczecinie. O dysfunkcyjnej, przemocowej rodzinie oraz pozbawionych uczuć relacjach, o osuwaniu się w piekło nałogu mówią „Pewnego długiego dnia” Luka Percevala z Narodowego Starego Teatru w Krakowie i „Melodramat” Anny Smolar z Teatru Powszechnego w Warszawie. O zaniku więzi i lęku doświadczanymi przez młodych opowiada „Niepokój przychodzi o zmierzchu” Małgorzaty Wdowik z Wrocławskiego Teatru Pantomimy.  O traumie utraty rodzica, znieczulicy kościoła i skostnieniu systemu ochrony zdrowia krzyczy Mateusz Pakuła w „Jak nie zabiłem swojego ojca i jak bardzo tego żałuję” z krakowskiej Łaźni Nowej i kieleckiego Teatru Żeromskiego, akcentując, że ucieczką przed rozpaczą bywa anarchistyczne poczucie humoru. Przełamanie ciemnych barw przynosi też „1989” Katarzyny Szyngiery z Teatru Słowackiego w Krakowie, gdzie pozytywny mit „Solidarności” staje się początkiem nowego mitu, który – miejmy nadzieję – wszyscy zbudujemy, a także sposobem ukazania jedności zespołu z poddanym nagonce ze strony władz dyrektorem.

Z roku na rok, z edycji na edycję Boska Komedia coraz mocniej mówi głosem kobiet. Taki jest manifest siostrzeństwa i prawa kobiet do decydowania o sobie, czyli „Genialna przyjaciółka” Eweliny Marciniak krakowskiego Narodowego Starego Teatru, a także – w innym nurcie – rozbrajająca stereotypy i fałszywe hierarchie, także utrwalone w teatralnym środowisku „Very Funny” Patrycji Kowańskiej i Dominiki Knapik.  Ich mocny osobisty głos wchodzi też w polemikę ze „Snem nocy letniej” Jana Klaty z Teatru Nowego w Poznaniu, ostro wyszydzającego obecną w polskim teatrze polityczną poprawność i zapędy w kierunku cancel culture.

Dwa wydarzenia mają charakter szczególny. W „Dziadach” z Iwano-Frankiwska Maja Klewczewska nawiązuje do swojego spektaklu z Teatru Słowackiego, który rozpoczął atak władzy na krakowską scenę, ale umieszcza dramat Mickiewicza w kontekście wojny w Ukrainie, piętnując hipokryzję i podwójne standardy zachodniego świata. Festiwal rozpoczniemy najnowszą premierą spektaklu Krystiana Lupy, który w tym roku obchodzi swoje 80.-te urodziny. „Balkony – pieśni miłosne” to produkcja z wrocławskiego Teatru Polskiego w Podziemiu. Zaprezentujemy również cykl spektakli z wielkimi osobowościami aktorstwa. Krystyna Janda, Andrzej Seweryn i Daniel Olbrychski, których spektakle „My Way”, „Lear” i „Niespodziewany powrót” zaprezentujemy na festiwalu, przypominają, scena i uzyskana pozycja zawodowa są zobowiązaniem moralnym wobec społeczeństwa.

Boska Komedia to jak co roku święto młodego teatru. Pokażemy „Oresteię” i „Anioły w Ameryce” – dwa dyplomy krakowskiej Akademii Sztuk Teatralnych, do AST zaprosimy na dzień etiud studenckich, wybranych przez dyrektora artystycznego festiwalu podczas listopadowego Forum Młodej Reżyserii. Autorzy dwóch spośród czterech prac dostaną propozycje przygotowania spektakli, które będą mieć swe premiery podczas Boskiej Komedii w przyszłym roku.
Program festiwalu dopełniają różnorodne propozycje większych i mniejszych teatrów krakowskich.  Zobaczymy „Śmierć komiwojażera”w reż. M. Bogajewskiej z Teatru Ludowego, „Byłam żoną Boba Marleya” w reż. Pawła Szumca z KTO, „Jenner zostać sobą” w reż. Michała Nowickiego z Teatru Barakah, „Królową” w reż. Piotra Siekluckiego z Nowego Proxima.

Organizatorem wydarzenia jest Teatr Łaźnia Nowa. Festiwal dofinansowano ze środków Gminy Miejskiej Kraków i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Funduszu Promocji Kultury. Festiwal jest organizowany nieprzerwanie od 2008 roku.

Partnerzy: Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie, Instytut Adama Mickiewicza.