Światoobrazy – SF.(RE)Konstrukcje
Światoobrazy to twórcze laboratorium wymiany umiejętności, narzędzi i doświadczeń między młodymi reżyserkami i reżyserami, dramaturżkami i dramaturgami oraz studentkami i studentami Wydziału Aktorskiego
Zainaugurowany wiosną 2021 roku przez dyrektorkę Dorotę Ignatjew i reżysera Remigiusza Brzyka projekt skierowany jest do studentów i młodych absolwentów szkół teatralnych. Ma na celu doskonalenie ich kompetencji artystycznych oraz rozwój potencjału twórczego i zawodowego poprzez kuratelę twórczą, umożliwienie kreatywnej wymiany umiejętności i doświadczeń, a także stworzenie przestrzeni dla kształtowania osobowości artystycznej i rozpoczynania indywidualnej aktywności zawodowej.
Cykl umożliwia twórcom rozpoczynającym karierę – studentom i młodym absolwentom – realizację własnych projektów artystycznych na Małej Scenie Teatru Nowego. Indywidualni artyści lub duety twórcze kompletują zespoły złożone ze studentów oraz młodych absolwentów i w oparciu o przydzielony budżet realizują spektakl we współpracy z aktorami i pracownikami zaplecza technicznego teatru.
Widzowie mieli dotychczas okazję zobaczyć:
> cztery etiudy zebrane pod wspólnym tytułem „Kto nie ma nic, ten może wszystko”, wyreżyserowane przez Olgę Ciężkowską, Macieja Hanuska i Dominika Frosztęgę, Mirę Mańkę i Wojtka Rodaka. Etiuda Olgi Ciężkowskiej „Piekła nie ma” zakwalifikowała się do udziału w Forum Młodej Reżyserii w Krakowie w 2021 roku (prapremiera 11 czerwca 2021);
>„Ludową Historię Polski” – koprodukcję Teatru Nowego i Festiwalu Łódź Czterech Kultur opartą na motywach bestsellerowej książki Adama Leszczyńskiego w reżyserii Piotra Pacześniaka, z dramaturgią Wery Makowskx (prapremiera 17 i 18 września 2021);
>„Wszyscy jesteśmy dziwni" na podstawie nagradzanego reportażu Karoliny Sulej, w reżyserii Olgi Ciężkowskiej i z dramaturgią Anny Mazurek; spektakl znalazł się w gronie 13 najlepszych przedstawień 2021 roku zgłoszonych do Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej, gdzie zdobył nagrodę za reżyserię i dramaturgię; jest także laureatem Grand Prix Festiwalu 13. Koszalińskie Konfrontacje Młodych „M-TEATR”. Spektaklowi towarzyszyły wydarzenia dodatkowe, w tym wystawa zdjęć Mateusza Kubika do książki reporterskiej Karoliny Sulej „Wszyscy jesteśmy dziwni”, spotkanie z autorką oraz Żywa Biblioteka (prapremiera 3 grudnia 2021);
>„KarNawał” – transowy, przebojowy i na wskroś emocjonalny spektakl duetu reżysersko-dramaturgicznego Mai Luxenberg i Wery Makowskx (prapremiera 11 marca 2022);
>„Trash Story” na podstawie debiutanckiej powieści Mateusza Górniaka w reżyserii Jana Kantego Zienki z dramaturgią Zofii Skrzypulec (prapremiera 11 czerwca 2022);
>„Praktykę widzenia” w reżyserii Wojtka Rodaka z tekstem Michała Buszewicza – zrealizowany w koprodukcji z Festiwalem Łódź Czterech Kultur partycypacyjny spektakl podejmujący dialog z kanonicznym dziełem Władysława Strzemińskiego „Teoria Widzenia”, zrealizowany z udziałem aktorów z dysfunkcją narządu wzroku. Przedstawienie w wybranych terminach dostępne jest z audiodeskrypcją. Partnerem prapremiery było Muzeum Sztuki w Łodzi (prapremiera 16 września 2022);
>„Smoleńsk Late Night Show” w reżyserii Jakuba Zalasy z dramaturgią Piotra Pacześniaka (prapremiera 17 grudnia 2022);
>„Carmen” w reżyserii Anny Obszańskiej z dramaturgią Błażeja Biegasiewicza - pierwszy w historii teatru Nowego spektakl choreograficzny (prapremiera 17 września 2023);
Projekt powstaje we współpracy z Akademią Sztuk Teatralnych w Krakowie i Akademią Sztuk Pięknych w Łodzi. Spektakle realizowane przez młodych twórców spotykają się z dużym zainteresowaniem widzów i mediów oraz bardzo pozytywnych przyjęciem krytyków. „Wszyscy jesteśmy dziwni” jest spektaklem Teatru Nowego z drugą najwyższą frekwencją w 2022 roku; „Ludowa Historia Polski” znajduje się w pierwszej dziesiątce przedstawień.
W 2023 roku najważniejszym celem projektu będzie edukacja skupiona na doskonaleniu warsztatu artystycznego w ramach otwartej przestrzeni współpracy, dialogu i wymiany doświadczeń między najzdolniejszymi młodymi twórcami i aspirującymi studentami, a artystami starszego pokolenia oraz publicznością. W planach są:
> Cykl warsztatowy „Światoobrazy”
> Warsztaty w ramach Pracowni Dramaturgicznej
> Kuratorowana premiera spektaklu w reżyserii Anny Obszańskiej
Kuratorem projektu jest utytułowany reżyser teatralny Remigiusz Brzyk. Absolwent Wydziału Lalkarskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej we Wrocławiu oraz Wydziału Reżyserii Dramatu Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie, reżyserował w największych polskich teatrach: Teatrze im. Słowackiego i Starym Teatrze w Krakowie, gdańskim Teatrze Wybrzeże, Teatrze Polskim we Wrocławiu, teatrze Osterwy w Lublinie. Za wyreżyserowanego w sosnowieckim Teatrze Zagłębia „Korzeńca” otrzymał nagrody na wszystkich najważniejszych festiwalach w kraju. W Łodzi współpracował z Teatrem Powszechnym i Teatrem Jaracza. W Teatrze Nowym zrealizował „Ziemię obiecaną” Władysława Reymonta, „Brygadę Szlifierza Karhana” Vaška Kani, a ostatnio: „1968 // biegnij, mała, biegnij”.
Światoobrazy to twórcze laboratorium wymiany umiejętności, narzędzi i doświadczeń między młodymi reżyserkami i reżyserami, dramaturżkami i dramaturgami oraz studentkami i studentami Wydziału Aktorskiego
Pracownia Dramaturgiczna to rodzaj naukowo-artystycznego think-tanku, założonego w 2016 roku na Wydziale Reżyserii i Dramaturgii (dawniej: Reżyserii Dramatu) Akademii Sztuk Teatralnych w
Światoobrazy to twórcze laboratorium wymiany umiejętności, narzędzi i doświadczeń między młodymi reżyserami_kami i dramaturgami_żkami oraz aktorami_kami z Wydziału Aktorskiego Szkoły Filmowej w Łodzi.