Marcin Brzozowski, od 1 września pełniący obowiązki dyrektora Nowego, zapowiada teatr oparty na wnikliwej, poszukującej literaturze, kontynuację dotychczasowych współprac artystycznych i otwartość na wszystkich widzów, niezależnie od ich statusu psychospołecznego i materialnego.
Tworzeniu wizji programowej ma towarzyszyć świadomość wartości, jakie niesie ze sobą wieloletni dorobek teatru i wkład zespołu w rozwój polskiej myśli i kultury teatralnej. Pierwszym celem w najbliższych miesiącach będzie odwołanie się w planach repertuarowych do tradycji i twórców Nowego oraz dbanie o bezpieczną, przewidywalną i konkretną, pełną szacunku oraz inspirującą i otwartą na dialog z zespołem pracę. Marcin Brzozowski deklaruje kontynuację realizowanych w ostatnich latach w Nowym projektów, wspierających reżyserskie debiuty i współpracę z młodymi twórcami. Inspiracji dla tworzonych planów repertuarowych zamierza – razem z dramaturgiem teatru Michałem Pabianem – szukać w literaturze: w stworzonych dawniej fabułach i historiach społecznie zaangażowanych oraz ich współczesnych analizach. Przedmiotem twórczych zainteresowań i odczytań będą: nierówności społeczne, indywidualizm postrzegany jako choroba wspólnoty, istotność wątpienia i krytycznego myślenia, wreszcie: kwestie godności i prawa do samostanowienia. W planach jest nawiązanie współpracy międzynarodowej: w 2025 roku teatr rozpocznie kooperację ze szkołami teatralnymi: Max Reinhardt Seminar w Wiedniu i Hochschule für Schauspielkunst Ernst Busch w Berlinie oraz z berlińskim festiwalem Theatertreffen.
W Nowym praca wre. Część zespołu wróciła właśnie z Festiwalu Malta, gdzie zaprezentowała poznańskiej publiczności „Mój pierwszy rave” Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana; 19 września podczas Zakopiańskich Prezentacji Artystycznych Nowy pokaże spektakl Agaty Biziuk „Beze mnie jesteś nikim”, a 21 września „Seks dla opornych” będzie można zobaczyć na festiwalu komedii TALIA w Tarnowie.
Trwają też próby do czterech jesiennych premier, zaplanowanych przez Dorotę Ignatjew.
19 października prapremiera „Hotelu ZNP” na motywach powieści Izabeli Tadry. Spektakl, opatrzony podtytułem „Rękopis znaleziony w popielniczce”, reżyseruje Kuba Kowalski, autorką adaptacji jest Małgorzata Maciejewska. Jak mówią: „Hotel ZNP” to podróż przez mężczyzn, fryzury i hotelowe. Podróż pokoje, pełna potknięć i do bólu prozaicznych rozczarowań i pomyłek. Operetka – absurdalna i kampowa, tragikomiczny standup.
Niespełna tydzień później, 25 października, prapremiera „Ciała dziewczyny” z tekstem Darii Sobik w reżyserii Pameli Leończyk. Wydarzenie zainauguruje pierwszą edycję Festiwalu Teatru Niezbędnego. Spektakl, inspirowany prozą Annie Ernaux, to fantazja na temat pamięci: zderzenie perspektyw eksplorującej swoją seksualność dziewczyny i dojrzałej kobiety, przywołującej chwile, kiedy pierwsza miłość wydawała się ostatnią, i kiedy budziło się pożądanie. A o pożądaniu dziewczynom rozmawiać nie wypadało. I – zdaniem niektórych – wciąż nie wypada.
W ramach Festiwalu, eksplorującego więziotwórczą i oczyszczającą rolę teatru, publiczność zobaczy też „Mleko w tubce” kolektywu Analog – opowiedzianą przez Agatę Biziuk sentymentalną historię dorastania w latach 90-tych, wyróżnioną w finale tegorocznego Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej; „Chamstwo” duetu nominowanej w 2023 roku do Paszportów Polityki Agnieszki Jakimiak i Mateusza Atmana oraz „Lesbian Sunset” kolektywu Teraz Poliż. Pod hasłem „Teatr na temat” po każdym spektaklu twórczynie, twórcy i zespoły aktorskie spotkają się z publicznością. W programie są też warsztaty: dla wszystkich filozoficzne i wytchnieniowe. Pomysłodawczynią i kuratorką festiwalu jest Kamila Golik.
Przewrotnie, bo prapremierą satyry na pracę w instytucjach kultury, Nowy uczci przypadające na listopad 75. urodziny Teatru. „Zmęczone” Darii Sobik to pisana z perspektywy teatralnego biura opowieść, która w 2023 roku znalazła się w finale Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Niedoceniane i mobbingowane pracowniczki i pracownicy działów administracji, promocji czy edukacji nie mogą się w niej oderwać od swoich foteli – nie są w stanie niczego zmienić wierząc, że dzięki pracy w „świątyni sztuki” osiągnęły społeczny awans. W przetrwaniu pomagają im fantazje o składanym wypowiedzeniu, antydepresanty i prześniona rewolucja. Spektakl wyreżyseruje Joanna Drozda.
W połowie grudnia na Scenie Inicjatyw Aktorskich „Prawda” – brawurowa komedia Floriana Zellera, która jest historią… kłamstwa. Na scenie zobaczymy Agnieszkę Korzeniowską, Magdalenę Kaszewską, Gracjana Kielara i Michała Kruka.
W tym sezonie do zespołu Nowego dołączył Michał Badeński, absolwent krakowskiej AST i…medycyny. Na scenie Nowego publiczność mogła go zobaczyć w styczniu tego roku w gościnnym spektaklu „Queer w wielkim mieście” oraz podczas 42. Festiwalu Szkół Teatralnym w „Aniołach w Ameryce” Michała Borczucha – za rolę Roya M. Cohna Badeński otrzymał nagrodę Zarządu Głównego ZASP. Stałe miejsce w zespole ma od pierwszego września także Antoni Włosowicz, którego w Nowym można już oglądać w „Tajemniczym ogrodzie” i „Carmen”.