Utracona cześć Barbary Radziwiłłówny

Dramat

Autor:

Jarosław Murawski, na podstawie sztuki Alojzego Felińskiego

Reżyseria:

Agata Puszcz

Dramaturgia:

Jarosław Murawski

Scenografia:

Małgorzata Iwaniuk

Kostiumy:

Aleksandra Starzyńska

Choreografia:

Filip Szatarski

Światło, video:

Szymon Kluz i Michał Stajniak

Muzyka:

Kamil Pater i ZORAK

Asystent reżysera:

Konrad Michalak

Inspicjentka:

Teresa Hajman

Premiera:

27 marca 2019 r., Duża Sala

Występują:

Monika Buchowiec

Malwina Jelistratow

Agnieszka Korzeniowska

Mirosława Olbińska

Kamila Salwerowicz

Lucyna Szierok-Giel

Anna Bieżyńska (gościnnie)

Bogumiła Trzeciakowska (gościnnie)

Michał Kruk

Marek Lipski

Konrad Michalak

Adam Mortas

Wojciech Oleksiewicz

Sławomir Sulej

Bartosz Turzyński (Zygmunt August)

O spektaklu

Mamy problem. Tłum szepcze. Rozwiązał języki. 

Szlachta polska Twą godność złapać chce we wnyki.
Dzięki tobie, o Pani – wybacz grząskie tony –
Słowo ku… z pospólstwa weszło na salony…

… ostrzega swą siostrę Barbarę Mikołaj Radziwiłł Rudy. Barbara Radziwiłłówna, jeden z fenomenów polskiej kultury, sprawczyni największego kryzysu dynastycznego w historii Jagiellonów, po tajnym ślubie z następcą tronu Zygmuntem Augustem padła ofiarą pierwszej w polskiej historii kampanii zmasowanego hejtu. Wyzywano ją od litewskich nierządnic i ladacznic, opisywano ze szczegółami jej domniemane seksualne ekscesy. Odbitki grafik z Barbarą i Augustem w wyuzdanych pozach pojawiały się na murach i drzwiach zajazdów.

Rozgrywający się w połowie XVI wieku romans Zygmunta Augusta z Barbarą Radziwiłłówną to być może najsłynniejsza i najtragiczniejsza historia miłosna w polskich dziejach. Młody król, szaleńczo zakochany w litewskiej wdówce, by wynieść ją na tron postawił na szali losy dynastii i całego kraju, doprowadzając do otwartego buntu szlachty. Walczył także z własną matką, surową królową Boną, która w trosce o monarszy majestat otwarcie namawiała go do unieważnienia ślubu. August ostatecznie postawił na swoim, ale było to gorzkie zwycięstwo – Radziwiłłówna zmarła kilka miesięcy po koronacji, nie zostawiając upragnionego potomka.

Kim tak naprawdę była Barbara? Rozpustną i perfidną uwodzicielką, która omotała wokół palca polskiego władcę i wyniosła do chwały i bogactwa ród Radziwiłłów? Tragiczną i nieszczęśliwą kochanką, wykreowaną kilka stuleci później przez romantycznych poetów i malarzy? Czy może zwykłą dziewczyną, przez niebezpieczną miłość wplecioną w tryby wielkiej Historii?

Utracona cześć Barbary Radziwiłłówny to opowieść o tym, że nikt z nas nie ma wpływu na to, jak zostanie zapamiętany. To historia o Barbarze ulepionej z mieszaniny faktów i sensacji i będącej przede wszystkim wytworem wyobraźni – i to męskiej wyobraźni, bo to głównie mężczyźni przez wieki spisywali i tworzyli Historię. To także political fiction, w którym zadajemy pytanie jak potoczyłyby się losy Polski, gdyby dynastia Jagiellonów nie wymarła, a Rzeczpospolita nadal była monarchią.

UWAGA! W trakcie spektaklu aktorzy palą papierosy.

Video

Konkurs

Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.

Konkurs ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Piotr Morawski, Jacek Sieradzki, Sandra Szwarc i Zuzanna Berendt