Utracona cześć Barbary Radziwiłłówny
Autor:
Jarosław Murawski, na podstawie sztuki Alojzego Felińskiego
Reżyseria:
Agata Puszcz
Dramaturgia:
Jarosław Murawski
Scenografia:
Małgorzata Iwaniuk
Kostiumy:
Aleksandra Starzyńska
Choreografia:
Filip Szatarski
Światło, video:
Szymon Kluz i Michał Stajniak
Muzyka:
Kamil Pater i ZORAK
Asystent reżysera:
Konrad Michalak
Inspicjentka:
Teresa Hajman
Premiera:
27 marca 2019 r., Duża Sala
Występują:
Monika Buchowiec
Malwina Jelistratow
Agnieszka Korzeniowska
Mirosława Olbińska
Kamila Salwerowicz
Lucyna Szierok-Giel
Anna Bieżyńska (gościnnie)
Bogumiła Trzeciakowska (gościnnie)
Michał Kruk
Marek Lipski
Konrad Michalak
Adam Mortas
Wojciech Oleksiewicz
Sławomir Sulej
Bartosz Turzyński (Zygmunt August)
O spektaklu
Mamy problem. Tłum szepcze. Rozwiązał języki.
Szlachta polska Twą godność złapać chce we wnyki.
Dzięki tobie, o Pani – wybacz grząskie tony –
Słowo ku… z pospólstwa weszło na salony…
… ostrzega swą siostrę Barbarę Mikołaj Radziwiłł Rudy. Barbara Radziwiłłówna, jeden z fenomenów polskiej kultury, sprawczyni największego kryzysu dynastycznego w historii Jagiellonów, po tajnym ślubie z następcą tronu Zygmuntem Augustem padła ofiarą pierwszej w polskiej historii kampanii zmasowanego hejtu. Wyzywano ją od litewskich nierządnic i ladacznic, opisywano ze szczegółami jej domniemane seksualne ekscesy. Odbitki grafik z Barbarą i Augustem w wyuzdanych pozach pojawiały się na murach i drzwiach zajazdów.
Rozgrywający się w połowie XVI wieku romans Zygmunta Augusta z Barbarą Radziwiłłówną to być może najsłynniejsza i najtragiczniejsza historia miłosna w polskich dziejach. Młody król, szaleńczo zakochany w litewskiej wdówce, by wynieść ją na tron postawił na szali losy dynastii i całego kraju, doprowadzając do otwartego buntu szlachty. Walczył także z własną matką, surową królową Boną, która w trosce o monarszy majestat otwarcie namawiała go do unieważnienia ślubu. August ostatecznie postawił na swoim, ale było to gorzkie zwycięstwo – Radziwiłłówna zmarła kilka miesięcy po koronacji, nie zostawiając upragnionego potomka.
Kim tak naprawdę była Barbara? Rozpustną i perfidną uwodzicielką, która omotała wokół palca polskiego władcę i wyniosła do chwały i bogactwa ród Radziwiłłów? Tragiczną i nieszczęśliwą kochanką, wykreowaną kilka stuleci później przez romantycznych poetów i malarzy? Czy może zwykłą dziewczyną, przez niebezpieczną miłość wplecioną w tryby wielkiej Historii?
Utracona cześć Barbary Radziwiłłówny to opowieść o tym, że nikt z nas nie ma wpływu na to, jak zostanie zapamiętany. To historia o Barbarze ulepionej z mieszaniny faktów i sensacji i będącej przede wszystkim wytworem wyobraźni – i to męskiej wyobraźni, bo to głównie mężczyźni przez wieki spisywali i tworzyli Historię. To także political fiction, w którym zadajemy pytanie jak potoczyłyby się losy Polski, gdyby dynastia Jagiellonów nie wymarła, a Rzeczpospolita nadal była monarchią.
UWAGA! W trakcie spektaklu aktorzy palą papierosy.
Zdjęcia
Video
Recenzje
UTRACONA CZEŚĆ BARBARY RADZIWIŁŁÓWNY
Rafał Turowski, www.rafalturow.ski
„Radziwiłłówna” w Nowym. Jak młodzież zarykiwała się ze śmiechu, słuchając trzynastozgłoskowca
Izabella Adamczewska, Gazeta Wyborcza Łódź
Konkurs
Spektakl bierze udział w 25. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej.
Konkurs ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
W I etapie Konkursu spektakle ocenia Komisja Artystyczna w składzie: Dominik Gac, Andrzej Lis, Henryk Mazurkiewicz, Piotr Morawski, Jacek Sieradzki, Sandra Szwarc i Zuzanna Berendt