Kokolobolo, czyli opowieść o przypadkach Ślepego Maksa i Szai Magnata / 2012 r.

Spektakl archiwalny
Spektakl archiwalny

Autor, teksty piosenek:

Robert Urbański

Reżyseria:

Jacek Głomb

Scenografia i kostiumy:

Małgorzata Bulanda

Muzyka:

Bartek Straburzyński

Ruch sceniczny:

Witold Jurewicz

Asystent reżysera:

Paweł Audykowski

Inspicjentka:

Teresa Hajman

Muzycy:

Joanna Cieślarczyk/Zuzanna Wojdal, Maciej Kuliberda, Michał Makulski, Michał Nowak, Wojciech Sokołowski

Prapremiera:

22 września 2012 r., Duża Sala, w ramach festiwalu Łódź Czterech Kultur

Występują:

Malwina Jelistratow (Berta)

Magdalena Kaszewska (Alina)

Agnieszka Korzeniowska (Erika)

Mirosława Olbińska (Matka Bronki)

Aleksandra Posielężna (Bronka, Sara)

Karolina Kamińska (gościnnie) (Bronka, Sara)

Katarzyna Żuk (Irma)

Magdalena Drab (gościnnie) (Ryfka)

Paweł Audykowski (Ślepy Maks)

Wojciech Droszczyński (Żyd wieczny tułacz)

Łukasz Gosławski (Josek Dancingier)

Artur Gotz (Ernest, Złodziej Lutek, Policjant Bączek)

Gracjan Kielar (Hermann Reinhardt, Komisarz Paprocki, Samuel Goldfaden, Balberman)

Sławomir Sulej (Szmul Rozenblum, Reb Jeszua)

Bartosz Turzyński (Szaja Magnat)

Michał Bieliński (Fajwel Bucik)

Hubert Kułacz (Dawid Gertler)

Albert Pyśk (gościnnie) (Złodziej Staszek, Policjant Endek )

O spektaklu

Na dzieje każdego miasta i każdej społeczności składają się nie tylko podniosłe chwile i chwalebne czyny, ujęte w kronikach magistratu i historycznych syntezach; lokalną tożsamość budują zaś nie tylko honorowi obywatele i zasłużeni działacze. Zdarza się, że ta rola przypada postaciom działającym na granicy prawa, ludziom kontrowersyjnym, dalekim od stereotypu szacownego mieszczanina. Dla Łodzi jedną z takich postaci jest Ślepy Maks, legendarny przywódca żydowskiego półświatka, król podziemnego życia w przedwojennej metropolii, którą zamieszkiwali Polacy, Żydzi, Niemcy i Rosjanie. Ślepy Maks był dotąd bohaterem filmów, książek, a nawet gry miejskiej, ale nie trafił jeszcze na deski teatru. Tymczasem trudno o bohatera, który lepiej by się do tego nadawał, barwniejszego, bardziej skomplikowanego, mniej jednoznacznego.

Przestępca? Niewątpliwie. Obrońca uciśnionych? Są i na to dowody. Z całą pewnością Ślepy Maks był postacią nietuzinkową, a jego pełne tajemnic życie jest niemal gotowym scenariuszem filmowym. Postanowiliśmy opowiedzieć o nim na nowo, nie przejmując się zbyt mocno faktografią, która jest zresztą pełna luk i niejasności, jak to zwykle bywa w przypadku legend. Losy Maksa chcemy połączyć z równie spektakularnymi i niezwykłymi kolejami żywota jednego z jego kompanów, Szaji Magnata. Ten ostatni miał według relacji prowadzić jedyną w swoim rodzaju, kilkuletnią wojnę podjazdową
z hitlerowskimi oprawcami z łódzkiego getta, wojnę, która skończyła się jego śmiercią w kazamatach gestapo.

W spektaklu odtworzono wielokulturową atmosferę Łodzi sprzed II Wojny Światowej. Na scenie powstała restauracja Kokolobolo, siedziba szajki Maksa. Opowieść jest wzbogacona o oryginalne piosenki, odwołujące się do folkloru wielonarodowych łódzkich przedmieść i podwórek. Przedstawienie łączy w sobie elementy szlachetnej rozrywki i rozprawy z historią, poważnej dysputy i poetyckiej zadumy, dramatyzmu, humoru
i nostalgii.

Prapremiera przedstawienia odbyła się w ramach festiwalu Łódź Czterech Kultur 2012 – Generacje.

Czas trwania: 2 godziny i 15 minut z przerwą.

Uwaga: Sugerowany wiek odbiorcy powyżej czternastu lat.

Nagrody

Nadzwyczajna ZŁOTA MASKA za przywrócenie teatrowi łódzkich tematów w sezonie 2012/2013

Recenzje

Legenda o łódzkim Al Capone. Udana premiera w Nowym

Monika Wasilewska, Gazeta Wyborcza

Maks wreszcie w teatrze

Łukasz Kaczyński, Dziennik Łódzki

Chłopcy z ferajny

Renata Sas, Express Ilustrowany

Kokolobolo w Teatrze Nowym

Natalia Wałkuska, www.plasterlodzki.pl

Bądź z nami w kontakcie!

Zapisz się do newslettera Teatru Nowego im. Kazimierza Dejmka w Łodzi.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych przez Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, ul. Zachodnia 93, 90-402 w Łodzi w celu realizacji usługi newsletterowej obejmującej bieżące informowanie dotyczące repertuaru, nowości, sprzedaży biletów. Informacje na temat przetwarzania Pani/Pana danych osobowych dostępna jest na stronie Polityka Prywatności.